Kemi
Cis/trans fedtsyre
Hey Kem-folk.
Jeg har et spørgsmål, som omhandler min, hurtigt nærmende, eksamen.
Jeg har nedenstående figur,

og skal redegøre for denne.
I mit hoved har vi i starten et cis-fedtsyre som bliver opvarmet, hvorved dobbeltbindingen springes og hermed opstår det ustabile mellemprodukt som har to negativt ladede carbon atomer i det at disse har et elektron overskud. Pga. af dette overskud skabes der en ny elektrondelings binding (dobbeltbinding) og her opstår der så trans isometri pga. placeringen af hydrogen-atomerne omkring dobbeltbindingen. Er det ikke rigtigt forstået og tilstrækkeligt?
Hvorfor er det egentlig at der opstår trans isometri? Hvilken reaktionsmekanismer osv.?
Et hurtigt svar ville være rart,
På forhånd tak!
Svar #1
06. juni 2015 af Heptan
Der er kun fri rotation omkring en enkeltbinding og derfor bør intermediatet indeholde en enkeltbinding, så substituenterne kan rotere rundt.
Svar #2
06. juni 2015 af kasdlkfalsdf9 (Slettet)
Mange tak for svaret Heptan,
Er følgende så en korrekt redegørelse:
Reaktionen forekommer formentlig pga. varme tilførsel? Denne energitilførsel får dobbeltbindingen til at springe og der opstår derfor et radikal som har to uparrede elektroner. I det at dobbeltbindingen spriges og der kun er én enkeltbinding tilbage, opstår der fri rotation omkring denne, dette medfører at substituenterne kan rotere rundt. Da de uparrede elektroner selvfølgelig er meget reaktive skabes der en dobbeltbinding i mellem disse, hermed er substituenterne låst i en ny isometri - én trans isometri?
Skriv et svar til: Cis/trans fedtsyre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.