Matematik
Vendetangent
Er der nogle kloge hoveder der kan fortælle mig, om det er muligt at der er en vendetangent i y=78
Svar #1
07. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren
Start ved den mindste x-værdi, der er på kurven og gå mod højere x-værdier. Du ser, at tangenthældningen først aftager for senere at vokse. Der, hvor tangenten har mindst hældning, er der vendetangent.Det sker ved ca. x=0,8, hvor y er ca. -70. y når ikke op på 78 indenfor det viste område.
Svar #3
07. juni 2015 af Sophre (Slettet)
#1 Altså jeg har i maple regnet f''(x) og fået resultatet x=,78... Er det sådan ca ud fra grafen at du sætter de tal på? Jeg mener self også y=-78 sorry :-) Jeg forstår bare ikke mit resultat.. Grafen kommer nemlig slet ikke så langt ud på x-aksen...
Svar #4
07. juni 2015 af Sophre (Slettet)
OG er der nogen der ved hvad den omvendte funktion til e2x er? Er det ln(2x) ??
Svar #5
07. juni 2015 af fosfor (Slettet)
#4 nej det er e2x = y løses ved x = ln(y)/2.
,78 betyder 0.78 hvilket er det hvor grafen vender.
Svar #6
07. juni 2015 af Cecillie95 (Slettet)
#5 Men plejer man ikke at skrive det som ln(√(x)), x>0?
Svar #8
07. juni 2015 af Cecillie95 (Slettet)
#7 Du har jo bare ikke løst ligningen færdig.
x = (1/2)ln(y)
x = ln(y1/2)
x = ln(√y))
som så plejer at skrives, hvor x og y er ombyttet; altså y = ln(√x)), x>0
Svar #9
07. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren
x=0,78 ser fornuftigt ud. Det ligger indenfor de x-værider, du har på grafen. Den går jo helt ud til x=3.
y=-78 er der derimod noget galt med. Det er y-værdien for x=0 og det skulle det ikke være, men derimod yværdien svarende til x=0,78. Ud fra grafen får jeg y-værdien til et sted mellem 65 og 70.
#5 er korrekt. #6 bør nok skrives ln(√(y)), y>0 for ikke at benytte x i to forskellige betydninger, men ellers er det også korrekt. Hvilken man vælger, afhænger af, hvad man skal bruge det til.
Skriv et svar til: Vendetangent
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.