Kemi
måling af pH-værdi for en citron
Hej. Jeg skal op til eksamen i Kemi C i morgen og jeg har et spørgsmål jeg ikke kan finde ud af:
Hvordan kan pH-værdien for en citron måles?
håber i kan hjælpe mig
på forhånd tak :-)
Svar #2
07. juni 2015 af Mathildek94 (Slettet)
Den har jeg skrevet ned.
- der findes også en formel for måling af pH-værdi, og det er den jeg er i tvivl om hvordan man gør.
Jeg ved det har noget at gøre med -log også er jeg faktisk lost :(
Svar #3
07. juni 2015 af Heptan
pH er defineret som minus titalslogaritmen til den aktuelle koncentration af oxonium:
pH = -log[H3O+]
Hvis man kan måle koncentrationen af H3O+, så kan man bruge formlen til at beregne pH.
Svar #4
okay. vil det sige at når den molar koncentration for citronsyrer er 192,12, skal jeg sige -log(192,12)?
også er ph-værdien for citron = -2,28
men ph-værdien for citron er ikke et negativt tal? hvis jeg bare skriver log(192,12) giver den det rigtige tal, men ikke hvis jeg sætter minus foran :-)
Svar #5
07. juni 2015 af Heptan
Nej, citronsyre er ikke det samme som H3O+. Du mangler en enhed på den såkaldte molare koncentration.
Du har måske lyst til at læse op på mængdeberegning og syre/base.
Svar #6
så forstår jeg bare ikke helt hvorfor du så skriver H3O+, når jeg ikke skal bruge det til noget. Jeg har aldrig været god til kemi og bliver det heller aldrig. derfor skrev jeg herinde for at se om nogle ville hjælpe mig.
Svar #7
jeg spurgte hvad formlen for ph-værdien for citronsyrer var, så regnede jeg da med at den formel du skrev havde noget med den at gøre.
Svar #8
07. juni 2015 af Soeffi
#4 ... molar koncentration for citronsyrer er 192,12...
Det er molmassen af citronsyre, der er 192,12 g/mol.
Svar #9
Lige præcis Soeffi. Men når jeg så skal finde ph-værdien for citronsyrer skal jeg indsætte 192,12 g/mol ind i min formel som hedder -log, ikke?
når jeg gør det siger den -2,28
Det kan jo ikke passe når jeg allerede ved at ph-værdien for citronsyrer er 2,28, altså uden minus? :-)
Svar #10
07. juni 2015 af Soeffi
#9Lige præcis Soeffi. Men når jeg så skal finde ph-værdien for citronsyrer skal jeg indsætte 192,12 g/mol ind i min formel som hedder -log, ikke?
når jeg gør det siger den -2,28
Det kan jo ikke passe når jeg allerede ved at ph-værdien for citronsyrer er 2,28, altså uden minus? :-)
Det tal, som du tager logaritmen af, skal have enheden mol/liter. Du skal bare ikke tage enheden med, når du tager logaritmen.
Svar #11
haha ups. efter at have læst det 117 gange, har jeg fundet ud af du skrev mol massen. og ikke molar massen. ups!
- men hvordan finder jeg så molarmassen?
Svar #13
det har jeg også gjort. citronsyrer har bogstaverne C6H8O7.
så har jeg fundet molarmassen på de hver og ganget med antallet af enheder og til sidst har jeg lagt dem sammen og fået 192,12 :-)
Svar #14
07. juni 2015 af gariban
Svar #16
07. juni 2015 af gariban
Reaktionsskema:
S + H2O -> H3O+ + B
Her reagere S næsten 100% med vand.
Svar #17
Ja den kendte jeg godt. men for at finde stofmængden skal man dividerer massen med molarmassen og dem kender jeg jo ikke for citronsyrer?
Svar #18
07. juni 2015 af gariban
Svar #19
Ja okay.
altså det min opgave går ud på er vel at finde ph-værdien vha. en formel. Men når jeg ikke får nogle tal opgivet, så kan jeg ikke bruge den, eller hvad? :)