Kemi
MAGNESIUM I SYRER
Jeg skal til folkeskolens afgangsprøve i fysik/kemi i morgen og vil meget gerne vide, hvorfor man putter magnesium i syrer for at finde ud af, hvor stærk en syre er.
Min egen påstand går ud på, at metallet magnesium går sammen med syreresten fra syren og danner et salt. Hydrogen (H+ ionen) går syren binder sig ikke til noget og derfor kan man tage en brændende tændstik og påvise denne gasart. Er det korrekt???!!!!
På forhånd mange tak!
Svar #1
09. juni 2015 af MNMadsen (Slettet)
Altså så vidt jeg ved gør man det for at finde ud af hvilken syre der er stærkest. Fx ville man putte magnesium i eddikesyre og saltsyre, og se på i hvilken en magnesium hurtigst bliver opløst. Men altså det andet lyder også meget rigtigt. Man kan godt lave et salt på den måde, jo.
Svar #2
09. juni 2015 af sjelborg (Slettet)
Mener at det er rigtigt, at Mg går sammen med syreresten og danner et salt. fx Mg + Cl = MgCl
H+ ionen vil gå sammen med en anden H+ ion og sammen med to elektroner danne luftarten H2. Den kan du sætte ild til, og sige den "puf" er H2 påvist
Held og lykke!
Svar #3
09. juni 2015 af frederasmussen
Altså så vidt jeg ved gør man det for at finde ud af hvilken syre der er stærkest. Fx ville man putte magnesium i eddikesyre og saltsyre, og se på i hvilken en magnesium hurtigst bliver opløst. Men altså det andet lyder også meget rigtigt. Man kan godt lave et salt på den måde, jo.
Jeg er ret sikker på, at du har fat i noget der! En stærkt syre vil hurtigt opløse magnesium, men hvorfor det?!
Tusind tak for svar til jer begge!
Svar #4
09. juni 2015 af mathon
En forudsætning for styrkesammenligningen er, at de tre udleverede syrer foreligger i SAMME koncentration og er monohydrone.
Tilsætning af
kan så via reaktionens hastighed tages som et mål for syrestyrken.
som er brændbar
hvor
er restionen = syrerestionen
eksempelvis sammenligning mellem

Skriv et svar til: MAGNESIUM I SYRER
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.