Kemi
Forsuring af havet
Jeg er i gang med at læse op til eksamen og her er jeg ifm besvarelsen af et eksamensspm. kommet i tvivl om hele spørgsmålet om forsuring af havet:
jeg ved at kulsyre afgiver en H+ og HCO3-. Men der står så videre i en artikel, at brintionerne fra kulsyren vil reagere med karbonationerne og danne bikarbonat. Men jeg er lidt i tvivl om hvorledes der lige pludselig er karbonationer til stede, der blev jo blot dannet bikarbonat (HCO3-) i forrige reaktion. Går karbonationerne så bare af bikarbonat og reagerer med H+ for at danne bikarbonat igen???
Så det de prøver at sige i artiklen, er, at der er en ligevægt? Men en ligevægt mellem hvad? :(
jeg ved ikke om jeg har forstået det helt!
mange tak
vh. desperat elev
Svar #1
09. juni 2015 af mathon
Når kulsyre reagerer med havvand, der indeholder
:
hvorved koncentrationen af
øges.
Svar #2
09. juni 2015 af ejejejej (Slettet)
Okay, men hvad er der så helt præcis en ligevægt imellem? Er det så mellem kulsyre og bikarbonat? ..
Svar #5
09. juni 2015 af Heptan
Herunder en række relevante ligevægte:

Følgende ligevægte er afhængige af pH:

Svar #6
#5 Tak. Jeg er dog lidt i tvivl om det med afhængigheden af pH. I min bog står der også, at de tre former CO2 findes på i havet (CO2, HCO3- og CO32-) afhænger af vandets pH, men en forklaring er der ikke. Jeg har derfor lidt svært at forstå, hvordan og hvorfor de afhænger af vandets pH. Jeg er godt klar over, at det har noget med konc. af H+ at gøre..
Svar #7
09. juni 2015 af Heptan
Det skyldes udelukkende at H+ indgår i syre/baseligevægtene. pH er direkte et udtryk for [H+].
Husk at [H+] = 10-pH.
Hvis der finder en parallel syre/baseligevægt sted, fx

kan denne "snakke" med de andre ligevægte, således at de forskydes jf. Le Chateliers princip.
Svar #8
Hvordan kommer ligevægtenes afhængighed af pH til udtryk? Hvis pH er meget lav, vil der jo være en høj [H+], men forskydes ligevægten så bare?
Skriv et svar til: Forsuring af havet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.