Fysik

Klage over unfair eksamen?

10. juni 2015 af Keya (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa :)

Jeg har i dag været oppe i fysik/kemi 9. klasse. Jeg trak syrer ogg baser, hvilket jeg var ret tilfreds med. Jeg startede med at neutralisere HCl og NaOH (--> H20 + NaCl). Derefter påviste jeg først via. kemisk analyse, at det var Cl- ioner i og Na+ ioner. Herefter valgte jeg så at bevise dannelsen af salt (NaCl) via. fordampelse af dets vand. Sideløbende havde jeg også lavet et salt(MgCl) via. Mg og HCl, hvilket jeg også påviste via. overstående. Her snakkede jeg også noget om spektralanalyse, som jo kunne bevise tilstedeværelsen af Mg. Dette forsøg lavede jeg dog ikke, da det er for farligt/besværligt at lave som eneperson. Jeg snakkede også lidt om oktet-reglen, salts egenskaber og stærke/svage syrer/baser. Jeg lavede også en elektrolyse, og forklarede alt teori herom.

Alt dette gik godt- jeg har styr på mit sh*t :P. Men så kom det til min egen lærers spørgsmål. Her gik det så fuldstændigt galt. Min lærers første spørgsmål var, efter vi havde snakket en del kernekrafter: "Hvilke signaler sender saltets boston til salter?". What? Hvaf f*anden er en boston?- skal man vide det i 9. klasse? Jeg spørger så, om han venligst vil omformulere det, hvilket han blankt siger nej til. 

Han bliver herfra bare utrolig ubehagelig i sine spørgsmål- hvilket jeg dog også var forberedt på, da nogle af mine venner, der var oppe i går også oplevede dette. Han fortsatte med at spørge om sådanne ting som:"Hvilke kvarker er protoner og neutroner opbygget af?". Igen, hvordan skulle jeg vide hvad en kvark er? Det står ingen steder på pensum?

Jeg har ret godt styr på mit fysik/kemi (får 12 normalt), så jeg fik da svaret "okay" på spørgsmålene via. logik. Men de andre i min gruppe var virkelig lost. De plejer at få 00/02 i fysik/kemi. Han stillede dem en masse spørgsmål, som selv ikke jer kunne svare på? Og han vidste jo godt, at de ikke havde styr på det? Så hvorfor give dem en dårlig oplevelse?

Han gjorde virkelig grin med os! Altså virkelig fremstillede os som en flok idioter overfor censor? - Han trak en ned i karakter i går, censor ville give 12, men læreren vil maks gå med til 10?? Er det ikke mærkeligt?

Han er sådan en lærer, som virkelig tydelig forskelsbehandler eleverne. Han er yderst useriøs i hans timer, og alle banditerne, som ødelæggger undervisningen, er dem, som han kan lide. Utroligt fik ALLE af dem 12!! Og de er seriøst ikke særlige gode til faget! En af mine venner var oppe med dem, og hun fortalte, at de fik vildt nemme spørgsmål, og mega meget god hjælp? 

Kan man ikke klage over dette? Eller også bare at censor ikke greb ind? Jeg blev ikke stillet så meget som ét spørgsmål, som jeg var istand til at forklare...

Jeg har altid fået 12, men fik 4 til eksamen! De sagde at mine forsøg og egen teori var til et 12-tal, men min besvarelse af spørgsmålene trak ned... Det er virkelig nederen, og jeg syntes overhovedet ikke, at det er fair på nogle måde...

Han fik 2 elever til at gå grædende ud fra eksamen før tiden pga. hans opførsel...

På forhånd tak :) 

- Og undskyld min halve roman, men jeg er bare så ked af det over min karakter, for jeg går virkelig op i dem :(


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2015 af hesch (Slettet)

Hvis I nu kan samle en gruppe, der i samlet flok i første omgang går til rektor/skoleleder og klager, så hør hvad han/hun siger.  Herefter kan I jo klage videre.

Censor kan jo nå at klage over læreren endnu.


Svar #2
10. juni 2015 af Keya (Slettet)

Okay, der er kun dem der fik 12, som var tilfredse, så det burde kunne lykkes :)


Svar #3
10. juni 2015 af Keya (Slettet)

Men tror ikke censor klager.. Jeg kender ham fra tidligere skole, og han er også ret "dårlig".. Desværre... 

Han var også ret ubehagelig under prøven :(


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Ad:  "Hvilke kvarker er protoner og neutroner opbygget af?"

Det kan I jo spørge skolelederen om, nu I er oppe at klage.  Hvis han/hun ( i kønsligestillingens navn ) ikke ved det, kan I jo komme lidt ind på om han/hun aldrig gik i 9. klasse ( eller tilsvarende ). Pas på her!   :)


Svar #5
10. juni 2015 af Keya (Slettet)

Hehe :D Det vil vi da prøve :P

Men du er enig i, da det ikke var mig, der var dum, men spørgsmålet der var for svært til 9. kl? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2015 af Stats

Hæhæ...

Kvinder - Karakter 12
Mænd - Karakter ... 2 eller 4, vi slår sQ med terningen

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. juni 2015 af hesch (Slettet)

#5:  Jeg kender ikke til pensum i 9. klasse.  Jeg kan ikke tro at antal og art af kvarker i protoner er pensum.  Jeg kender ikke svaret, men nu er jeg jo heller ikke atomfysiker, og det kan jo være, at når de får opgraderet "collideren" nede i Schweitz, og finder nye kvarker, så må vi til at tælle om igen?

Men spørg skolelederen om disse protoners/neutroners opbygning hører med til pensum. Det bør han/hun vide/kunne slå op.


Svar #8
10. juni 2015 af Keya (Slettet)

Hvis bedre er muligt- er godt ikke godt nok :P

Ej, det er bare træls, når man føler/ved man har styr på sine ting til et 12-tal, og så får 4 af sådan en lam grund :( Havde jeg neutraliseret en syre med en syre, som en af mine veninder gjorde, og bagefter kaldte det Ørrsteds forsøg, så havde det været forståligt :P


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. juni 2015 af OnceUponATime

Kvarker var da noget jeg lærte om i folkeskolen?

Men det der med boston, kan jeg slet ikke huske noget om!!

Han lyder faktisk som ekstremt ubehagelig!!! Jeg hader sådan nogle lærer, der prøver at gøre livet surt for andre!!! Og især lærer, der forsøger bevidst at trække deres egne elever ned!!!

Men kan ikke forstå at du skulle have 4, fordi det gik galt med besvarelsen af spørgsmålene, men ellers lå til en 12'er?? Det burde jo ikke trække så meget ned???


Brugbart svar (1)

Svar #10
10. juni 2015 af hesch (Slettet)

#8:  Du må ikke sige at det er træls, og lade det blive ved det.

Spørg skolelederen, klag, skriv om fornødent til undervisningsministeren. Klø på, tag det som en udfordring.

#9:  Var det med i pensum (kvarkerne)?  Eller fortalte fysiklæreren blot om dem, for nu at slå et sving omkring et af sine interesseområder?  Jeg havde en matematiklærer, der lige beregnede hvordan man uskadt kunne rejse gennem et sort hul. Han havde tidligere været ansat nogle år på Nils Bohr Instituttet, så deraf hans interesse for pendling gennem sorte huller..


Svar #11
10. juni 2015 af Keya (Slettet)

Jeg vil prøve alt det, jeg kan :) Jeg har kun 10 og 12-taller på karakterbladet, og jeg vil da ønske, at den forbliver sådan :P

OnceUponATime: Der står slet intet om dem på vores pensum.. :)

Nej, jeg syntes også, det var en ret ringe begrundelse af 4-tallet. Men de sagde, at besvarelsen af spørgsmålene trak mit eget ned fra et 12-tal... Jeg var også godt sur efter karaktergivning.. Værst var også bare, at han gav os karakterene sammen, altså de andre kunne høre det. Jeg ville nok have sagt det alligevel, men når alle forventer du får 12, så er det bare en slem følelse at fortælle om et 4-tal :(

Men som en sjov side historie, så stod der en gave foran mit værelse, da jeg kom hjem. En rejse til England, overtil min familie, som belønnelse af den "flotte" karakter, som mine forældre syntes det er.. De er begge ordblind og min far er oveni talblind, så de er stolt af bare bestået :P Så helt ringe er det ikke alligevel :P


Svar #12
10. juni 2015 af Keya (Slettet)

#10

#8:  Du må ikke sige at det er træls, og lade det blive ved det.

Spørg skolelederen, klag, skriv om fornødent til undervisningsministeren. Klø på, tag det som en udfordring.

#9:  Var det med i pensum (kvarkerne)?  Eller fortalte fysiklæreren blot om dem, for nu at slå et sving omkring et af sine interesseområder?  Jeg havde en matematiklærer, der lige beregnede hvordan man uskadt kunne rejse gennem et sort hul. Han havde tidligere været ansat nogle år på Nils Bohr Instituttet, så deraf hans interesse for pendling gennem sorte huller..

Jeg har kigget samtlige materialer på pensum igennem for kvarker, og jeg fandt ikke ét eneste ord om dem :(  Han er også for klog til at være folkeskolelærer, det er der ingen tvivl om. Han er vildt dygtig, men formår ikke at formidle det til yngre/uerfarne elever, desværre :(


Brugbart svar (0)

Svar #13
11. juni 2015 af OnceUponATime

#9 Ja det mener jeg... altså jeg kan ikke huske at der var et sted, hvor vi kunne se vores pensum? Det var vel bare ud fra de noter man har taget? Sådan mener jeg ihvertfald at jeg gjorde..

Og ja, mener virkelig at han brugte tid på at forklare kvarker.. Jeg mener, at de var de bestanddele protoner og neturoner består af, og at det derfor er lidt spøjst at sige, at protoner og neutroner er bestanddelene, når de egentlig er opbygget af noget andet.. Men jeg kan jo slet ikke huske særlig meget af det! Det var jo også 3 år siden eller noget..

Men synes HELT klart at du skal klage!!! Hvis ikke det nytter dig noget, så bare for at udstille læreren i dårligt lys, så de ved hvor slem han er til næste gang!!


Skriv et svar til: Klage over unfair eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.