Fysik
Q-værdi HASTER!!!
Jeg har problemer med, at finde ud af hvordan man beregner q-værdien, og skal også komme med et eksempel. Men der er det, at jeg har fundet et eksempel i nettet, men forstår den ikke.
Svar #1
13. juni 2015 af 102938475 (Slettet)
Sorry jeg glemte, at sætte eksemplet ind. Den er vedhæftet som, et PDF.
Jeg ved, at formlen for q-værdien ser således ud.

Men i dette her eksempel, så bliver minuset forand delta m fjernet. Hvad er grunden til dette.
På forhånd.
Svar #2
13. juni 2015 af anonym000
Grunden til at minustegnet bliver fjernet er fordi der ganges ind i parentesen med det minustegn. Det betyder at ledene i parentesen skifter fortegn. Så bare her:
Q = -Δm·c2 = - (mefter-mfør)·c2 = (mfør-mefter)·c2
...............
Svar #3
13. juni 2015 af 102938475 (Slettet)
Et til spørgsmål. Hvorfor bliver der beregnet to q-værdier?
Svar #4
13. juni 2015 af anonym000
Fordi der er to delprocesser.
Først bliver en U-235-kerne beskudt m. en neutron, disse to partikler fissionerer til U-236. Q1 er q-værdien for denne delproces.
Den anden delproces er at U-236-kernen henfalder til Sr-94, Xe-140 og to neutroner. Q2 er q-værdien for denne delproces.
...............
Svar #6
14. juni 2015 af mathon
Først bliver en U-235-kerne beskudt m. en neutron, disse to partikler fusionerer til U-236. Q1 er q-værdien for denne delproces.
Den anden delproces er at U-236-kernen fissionerer til Sr-94, Xe-140 og to neutroner. Q2 er q-værdien for denne delproces.
Svar #7
14. juni 2015 af 102938475 (Slettet)
Jeg har været ved, at prøve selv, at trykke det ind i lommeregneren. Men det kommer ikke til at passe med resultaterne i PDF'en.
Jeg tror, at fejlen er, at jeg ikke har den rigtige værdi for som 1 my svare til i kg.
hvad svare 1 my i forhold til kg??
Skriv et svar til: Q-værdi HASTER!!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.