Kemi
Substitution i heptan - heptanfasen
Heptanfasen: Tilsæt ca. 5 mL 0,01 M NaOH-opløsning, der er farvet rød med en dråbe phenolphtalein (syre-baseindikator). Ryst væsken med jævne mellemrum i ca. 5 min. Benyt herefter igen en skilletragt til at adskille heptan- og vandfasen. Tilsæt vandfasen lidt sølvnitrat. Iagttagelser og forklaring herpå:
- Når der tilsættes noget sølvnitrat til vandfasen, bundfælles dette ved en fældningsreaktion. Der sker en ny substitution der fjerner Br og erstatter det med OH-. Først er opløsningen rød hvorefter den går til at være farveløs. Ved substitutionen fremkommer en sekundær alkohol.
Er dette rigtigt?
Og hvilken reaktion er det der forløber?
Svar #1
14. juni 2015 af tim293 (Slettet)
Der vil at opstå en alkohol, hvis du tilsætter NaOH, så vil OH erstatte Brom på heptanen, og dervil opstå heptanol, som er en alkohol. Phenolphtalein vil iøvrigt farve opløsningen rød, fordi HBr vil reagere med vand.
Når du ryster reagensglasset, vil bromet fra bromvand, flytte sig fra vandfasen, og til heptanfasen, fordi brom er mere opløseligt i heptan, eller letopløseligt i heptan som man siger.
C7H14 (l) + Br (aq) = C7H12Br + HBr (aq)
Så har du fået lavet Bromheptan
Så vil du gerne have en alkolhool
C7H14 (l) + NaOH (s) = C7H12OH + Na+ (s)
Så har du en alkohol, og til sidst hvorfor vandet bliver surt, så det kan farve hele balladen rødt
H2O + HBr = H3O+ + Br*
Svar #2
14. juni 2015 af Heptan
OBS: Jeg har formlen C7H16 da jeg er en mættet alkan med den generelle formel CnH2n+2
Svar #4
Men hvis du bliver til bromheptan, har du ikke længere 16 hydrogener, du har du vel kun 14, da 2 af dem er blevet substitureret..
Svar #5
14. juni 2015 af Heptan
Hvorfor nøjes med 2? Jeg elsker brom, jeg kunne substituere 3 eller 5 ...
Svar #6
og så er du ikke længere en reaktionstræg alkan, så er du super fleksibel, og kan substituere til hvadsomhelst..
Skriv et svar til: Substitution i heptan - heptanfasen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.