Matematik

Differentialregning

14. juni 2015 af jens12234 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, 

I mit eksamensspørgmål til mdt mat, har min lærer inden under emnet differentialregning skrevet dette: "Du skal behandle tangentens ligning og en valgfri sætning om differentialkvotienter". Hvad er differentialkvotienter? 

Jeg forstår godt delen med tangentens ligning, men jeg er usikker på sætningen om differentialkvotienter. Og er der en sammenhæng mellem disse to ting? 

Please hjælp!

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2015 af Jmjohansen (Slettet)

Ja, det kan jeg godt forstå forvirrer. Det er også et retarderet udtryk der lyder unødvendigt kompliceret.

Der menes formentlig blot "den differentierede ligning". Differentialkvotienten er et udtryk for den ligning du ender op med, når du har differentieret en ligning. Ligesom stamfunktion er et udtryk for det udtryk du ender op med, når du har integreret en ligning.

Svar #2
14. juni 2015 af jens12234 (Slettet)

Tusind tak for foklaringen! Så det betyder egentlig bare at jeg skal differentiere en ligning, såsom f(x)=x^2+8x-2? 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, det kunne godt lyde somom, at I har fået nogle standard sætninger til at differentiere forskellige typer af ligninger? Dem skal du nok øve dig på. Evt. også øve dig i at tegne både ligningen og den afledede, det viser overblik.

Svar #4
14. juni 2015 af jens12234 (Slettet)

Når du siger standard sætninger, kunne det fx være produktreglen? 

Lyder som en god idé! 
Lige et til spørgsmål - min lærer skriver derudover: "Desuden skal du behandle differentiation af nogle kendte grundfunktioner". Vil de igen sige fx differentiation af produktreglen? hvor jeg kommer med et eksempel og beviser det?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Grundfunktionerne må være fx:

andengradsligninger, eksponentialfunktioner, rette linjer osv. Altså typiske grupper af matematiske udtryk.

Jeg vil tro, at begge spørgsmål omhandler differentiationen af kendte typer som fx her http://fc.vucaarhus.dk/flexmatematikb/materialer/Simple_differentiable_funktioner.pdf

Skriv et svar til: Differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.