Kemi

Sakkarose?!

18. juni 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: B-niveau

I min bog er der vedhæftede reaktion for dannelse af sakkarose (disakkarid) og vand ud fra monosakkariderne glukose og fruktose. Der står så, at fruktose i sakkarose er vendt rundt, pga. der er  en alfa-1,2-binding, men jeg kan ikke se at fruktose er vendt rundt. Der er vel kun spaltet H2O??
hjælp..

Vedhæftet fil: sakkarose.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2015 af Soeffi

Præcis hvad står der i bogen?

Svar #2
18. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

"sakkarose består af et glukose- og et fruktosemolekyle. Fruktosemolekylet i sakkarose er vendt rundt da bindingen er en alfa-1,2-binding."

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2015 af Soeffi

"Vendt rundt" lyder mystisk, det vil jeg indrømme.

Svar #4

Ja! Det virker lidt til at de selv har glemt at vende det rundt, for der skal jeg være en alfa-1,2-binding. Men reaktionsbilledet er der så ikke en 1,5 binding, idet bindingen er mellem glukoses C-atom nr. 1 og fruktoses C-atom nr. 5?

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. juni 2015 af Soeffi

Det kan jo betyde, at molekylet drejes om en akse gennem O'et, så C-2 kommer over på C-5 atomets plads. Spørgsmålet er bare, hvorfra man ved det, og hvordan man kan se forskel.

Svar #6

Hvilket O? Er det O'et på fruktose eller bindingen?

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juni 2015 af Soeffi

#6 Hvilket O? Er det O'et på fruktose eller bindingen?

O'et i fruktose.

Svar #8

Okay, men jeg kan ikke helt se hvordan C-2 og C-5 skulle kunne bytte plads ved en sådan akse?..

Skriv et svar til: Sakkarose?!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.