Kemi
Hjælp til afstem reaktionsskemaer
Hej jeg har en rapport som jeg har lavet, Jeg mangler at afstemme reaktionsskemaerne, håber i kan hjælpe mig.. I kan lige få et overblik over min rapport. Reaktionsskemaerne er nederest der behøves ikke at ses på formålet-udførelsen,hvis du ikke vil have et overblik over min opgave!!
Formål: I dette forsøg vil jeg prøve at fremstille jernvitriol ved at opløse jern i svovlsyre H2SO4. I svovlsyren omdannes jernatomer til jern (II)-ioner.
Udførelse: Først afvejede jeg med vejebåden ca. 2,5 g ståluld (jeg vejede den til 2,205g), og derefter hældte jeg 50 mL 1 m svovlsyre op i et måleglas. Jeg overførte noget ståluld og svovlsyre til en 250 mL konisk kolbe. Efter at opløsningen har været opvarmet er jernet blevet opløst. Jeg filtrerer urenhederne fra, idet filtratet (det filtrerede væske) og opsamler det i en ren 250 mL konisk kolbe. Væsken hælder jeg over i et 250 mL bægerglas, og der tilsætter jeg 50 mL ethanol (sprit) I løbet af et døgns tid udfældes blågrønne krystaller af jernvitriol. Næste kemi time hælder jeg væsken fra, og krystallerne skraber jeg ud på et stykke filterpapir med glasspatel. Efter et stykke tid vejer jeg det tørrede produkt.
Hvilke typer af reaktioner, finder der sted ved forsøget, brug og afstem reaktionsskemaerne.
Fe (s) + H2SO4 (aq) ---- FeSO4 (aq) + H2(g)
I Ethanol: FeSO4 (aq) + H2O (l) ----- FeSO4 •7H2O (s) +
Skriv et svar til: Hjælp til afstem reaktionsskemaer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.