Kemi

Oxidationstal

17. august 2015 af hrmogensen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har vedhæftet en opgave, hvor jeg skal angive oxidationstal for alle atomer i fire forskellige forbindelser. Jeg ved ikke, hvordan man gør, så det kunne være rart, hvis en kunne hjælpe

Mvh,
Mogensen

Vedhæftet fil: oxidationstal.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2015 af Soeffi

Svar #2
17. august 2015 af hrmogensen (Slettet)

Der var forresten også en anden del af dette spørgsmål, som jeg overså. Vedhæfter det lige - dette har også noget med oxidationstal at gøre, ser det ud til.

Vedhæftet fil:oxi.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. august 2015 af mathon

b)

\overset{\mathbf{\color{Red} +2}}{Fe^{2+}}\; \; +\; \; \overset{\mathbf{\color{Blue} +6}}{Cr}{O_4}^{2-}\; \; \rightarrow \; \; \overset{\mathbf{\color{Red} +3}}{Fe^{3+}}\; \; +\; \; \overset{\mathbf{\color{Blue} +3}}{Cr^{3+}}

op   ned   antal
Fe     1               3
Cr             3       1

afstemning af op- og nedgange:

3\, {Fe^{2+}}\; \; +\; \; {Cr}{O_4}^{2-}\; \; \rightarrow \; \; 3\, Fe^{3+}\; \; +\; \; Cr^{3+}

afstemning af ladning:

3\, {Fe^{2+}}\; \; +\; \; {Cr}{O_4}^{2-}\; \; +\; \; 8\, H^+\; \; \rightarrow \; \; 3\, Fe^{3+}\; \; +\; \; Cr^{3+}

afstemning af hydrogen:

3\, {Fe^{2+}}\; \; +\; \; {Cr}{O_4}^{2-}\; \; +\; \; 8\, H^+\; \; \rightarrow \; \; 3\, Fe^{3+}\; \; +\; \; Cr^{3+}\; \; +\; \; 4\, H_2O
oxygen stemmer.

Svar #4
17. august 2015 af hrmogensen (Slettet)

Er dette til a)?

Skriv et svar til: Oxidationstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.