Matematik
Signifikant
Hej, jeg har svært ved at tolke på et konfidensinterval, er der nogle der kan forklarer mig det?
Jeg har udregnet et konfidensinterval på 26,484 ; 28,836 på min middelværdi som er 27,66.
Hermed kan jeg se min middelværdi ligger indenfor konfidensintervallet, vil det så sige at den er signifikant eller?
Svar #1
24. august 2015 af Keal (Slettet)
Nej, stikprøvegennemsnittet,
, (her
= 27,66) vil naturligvis altid ligge i dets eget konfidensinterval.
Et kofidensinterval bruges til angive et interval af mulige værdier af en ukendt populationsparameter. I dit tilfælde er den ukendte populationsparameter middelværdien af populationen,
. Denne middelværdi er en ukendt størrelse fordi man ikke har mulighed for at indsamle data for hele populationen. Derfor tager man i stedet en tilfældig stikprøve og bruger gennemsnittet af stikprøven,
, til at estimere populationsmiddelværdien.
Bemærk at stikprøvegennemsnittet,
, modsat middelværdien af populationen, ikke er en fast værdi. Havde man brugt en anden tilfældig stikprøve til estimere
, ville værdien for
have set anerledes ud. Der er altså en underliggende usikkerhed i værdien for
, hvorfor et simpelt punktestimat som gennensnittet ikke fortæller hele historien. Et konfidensinterval for
er blot én måde at udtrykke den underliggende usikkerhed på.
Et 95% konfidensintervaller kan fortolkes på følgende måde: hvis man gentog processen (udtage tilfældig stikprøve, udregne konfidensinterval) flere gange, så vil de udregnede konfidensintervaller indeholde populationsparametern 95% af gangene.
En anden måde at fortolke et 95% konfidensinterval på er, at intervallet indeholder alle de værdier for populationsparameteren, hvor man ikke kan sige at parameteren er signifikant forskellig fra stikprøveestimatet på et 5% signifikansniveau.
Eksempelvis ligger 27 inde i dit konfidensinterval, og du har derfor ikke bevis for at sige at gennemsnittet er signifikant forskellig fra 27 (5% signifikansniveu).
Skriv et svar til: Signifikant
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.