Matematik

Vektorregning

06. september 2015 af jihudsif (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har svært ved at løse opgave 19 i den vedhæftede fil jeg har sat?

nogen der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2015 af mathon

\overrightarrow{u}=\frac{1}{\left | \overrightarrow{a} \right |}\cdot \overrightarrow{a}=\frac{1}{\sqrt{8^2+15^2}}\cdot \begin{pmatrix} 8\\15 \end{pmatrix}=\frac{1}{17}\cdot \begin{pmatrix} 8\\15 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{8}{17}\\ \frac{15}{17} \end{pmatrix}

\overrightarrow{u}=\frac{8}{17}\, \vec{i}+\frac{15}{17} \, \vec{j}

\left (\overrightarrow{v}=\frac{1}{\left | \overrightarrow{a} \right |}\cdot\left ( -\overrightarrow{a} \right )=\frac{-1}{\left | \overrightarrow{a} \right |}\cdot \overrightarrow{a}=\frac{-1}{17}\cdot \begin{pmatrix} 8\\15 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -\frac{8}{17}\\ -\frac{15}{17} \end{pmatrix} \right )

\overrightarrow{v}=-\overrightarrow{u}=-\frac{8}{17} \, \vec{i}-\frac{15}{17} \, \vec{j}

Svar #2
06. september 2015 af jihudsif (Slettet)

Okay tak

Jeg er nu i gang med denne opgave og den ser lidt mere vanskelig ud...

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. september 2015 af mathon

\overrightarrow{c}=r\overrightarrow{a}+s\overrightarrow{b}                

\begin{pmatrix} 2\\-3 \end{pmatrix}=r\begin{pmatrix} 1\\1 \end{pmatrix}+s\begin{pmatrix} 1\\-1 \end{pmatrix}

r+s=2
                 r-s=-3

hvoraf r og s kan beregnes.

Skriv et svar til: Vektorregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.