Samfundsfag

Socialdemokratiet - rød eller blå?

11. september 2015 af Theajames (Slettet) - Niveau: C-niveau
Halløj.
Er lige igang med at skrive min første samfundsfags aflevering og har brug for lidt små hjælp.
Jeg ved at socialdemokratiet er rødt, men kan ikke rigtig komme med eksempler på hvorfor, så måske i kunne hjælpe lidt til der?
Også har jeg hørt fra super mange at Socialdemokraterne også er lidt blå i det, nogen der evt også kan forklare det?
Tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2015 af Stats

Værdipolitik kontra fordelingspolitik

- - -

Mvh Dennis Svensson

Svar #2
11. september 2015 af Theajames (Slettet)

har kigget på modellen før, dsv forstår jeg den ikke

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2015 af Superstjernen (Slettet)

Modellen hedder den nypolitiske model.

På X-aksen har vi fordelingspolitik, hvilket er partiernes holdning til hvordan pengerne skal fordeles i samfundet, skal vi have en stor offentlig sektor? eller en lille? Hvem skal have hvor meget osv.

På Y-aksen har vi værdipolitikken. Det er mere de værdipolitiske spørgsmål, som fx. partiets holdning til EU-lovgivning eller fx. partiets holdning til indvandrer.

Partierne er så blevet indsat i modellen (du skal tænke det som et koordinatsystem) fx. har vi Dansk Folkeparti som er ret højreorienteret værdipolitik (kritisk overfor EU og indvandring) imens de så lægger midt i mellem fordelingspolitisk (selv om det nok nu har ændret sig en del) 

På den måde kan du altså se hvad de politiske partier mener om fordelingspolitik, og om værdipolitik

Skriv et svar til: Socialdemokratiet - rød eller blå?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.