Fysik
EL
Hej
Jeg har en 1-faset motor (230v) med en kondesator (8μF), Frekvens = 50Hz og 0,15kW, 1,32A
Cos 0,99
Ved 8μF der har motoren en strømforbrug på 1,32A, men der nogen kan vise mig hvordan man beregner den nye strømforbrug hvis min 8μF falder til fx 5μF
og hvis der er nogen kan vise hvordan jeg også finder den nye Cos fordi den må jo også ændre sig
Tusind tak på forhånd :)
Svar #1
25. september 2015 af hesch (Slettet)
Er det en startkondensator, eller blot i parallel med motoren, eller ? ?
Vedhæft evt. opgaven.
Svar #2
25. september 2015 af isa3333 (Slettet)
Ved faktisk ikke om det er en startkondensator eller parallel , og desværre er det ikke en opgave, men en opgave der hvor jeg arbejder
her er et billed af en der ligner den dog ikke samme fabrikant
http://g03.s.alicdn.com/kf/HTB1eIdVHVXXXXXnXXXXq6xXFXXXo/single-phase-capacitor-start-motor-1kw.jpg
det jeg skal finde ud af hvad sker der hvis startkondensatorens 8μF falder til fx 5μF
jeg ved at den burde bruge mere strøm i stedet for de 1,32A
Svar #3
25. september 2015 af hesch (Slettet)
Det er ikke noget man kan regne på, når viklingsinduktanser og -resistanser ikke kendes.
Ad: jeg ved at den burde bruge mere strøm i stedet for de 1,32A
Det ville jeg ikke vide mig sikker på. Fabrikanten dimensionerer ikke nødvendigvis kondensatoren med henblik på minimal strøm, men med henblik på størst virkningsgrad / mindst mulige tab. Det kan være at netop 8μF er den værdi, der giver mindst mulige tab, og at enhver ændring: op eller ned, giver større tab.
Men det er jo til at finde ud af, ved at placere motoren i en prøvestand, at have 16 stk. 1μF kondensatorer til rådighed, at tilslutte flere eller færre af disse i parallel og at måle effekttabet. Og husk nu, at formålet med en startkondensator er at motoren skal kunne starte med et brugbart moment.
Nogle motorer er udstyret med en anordning der simplelthen kobler startkondensatoren fra, når motoren er kommet op i omdrejninger. Dette kunne være et hint om at motoren bruger mindre effekt uden startkondensator. Men så kan den jo ikke starte.
Skriv et svar til: EL
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.