Kemi

søv/søvlklorid elektrode

27. september 2015 af swampendk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har lidt vanskeligt ved at forstå hvad der menes af følgende, og det er simpelehen langt alt for lang tid siden je har haft kemi:

"Den hyppigst anvendte elektrode i den reversible gruppe er sølv/sølvklorid-elektroden. Den fremstilles for det meste elektrolytisk ved at sende jævnstrøm gennem en sølvtråd eller -plade, som anbringes i fortyndet saltsyre, hvorved sølvet dækkes af et tyndt lag AgCl. Anbringes denne elektrode i en vandig opløsning, som indeholder klorioner, etableres hurtigt en ligevægt for processen AgCl ↔ Ag+ + Cl- et veldefineret elektrodepotential til følge."

Skal jeg forstå det sådan at sølvpladen/tråden er negativ ladet, da den har afgivet Ag-ioner? Og hvorfor dannes der en ligevægt for processen AgCl ↔ Ag+ + Cl- med et veldefineret elektrodepotential til følge. I følge min logig så mangler der positive ioner for at skabe ligevægt da sølvet er negativt :/

På forhånd tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2015 af Heptan

Hvis der ikke er nogen spændingsforskel ville jeg mene at elektroden er neutral. Husk på at elektroden både har afgivet positive Ag+-ioner og negative Cl--ioner.

Svar #2
27. september 2015 af swampendk (Slettet)

Men hvorfor vil der dannes ligevægt hvis den kommer ned i væske der indeholde chlorioner?

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2015 af Heptan

Hvis der ikke i forvejen er Ag+-ioner i opløsningen vil AgCl opløses indtil ligevægten er nået. Det sker hurtigt, fordi der i forvejen er Cl--ioner i opløsningen, hvilket mindsker opløseligheden af AgCl.

Skriv et svar til: søv/søvlklorid elektrode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.