Kemi
HJÆLP!
"Man gøder ofte markerne med letopløselige salte, der inderholder nitrat, kalium og ammonium osv.(NPK gødning)
a) Hvilke fordele er der mon ved at vælge letopløselige salte?
b) Hvilke ulæmper kan der være ved at vælge letopløselige salte?"
Sådan lyder den opgave jeg har fået i kemi, og jeg er helt lost.
Jeg kunne meget gerne tænke mig noget hjælp. (Meget gerne en beskrivelse så jeg også selv kan forstå det.)
Svar #1
29. september 2015 af guzbak
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1628547
Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".
// Guzbak
Svar #2
29. september 2015 af hesch (Slettet)
a) Planter har brug for kvælstof, men kan ikke optage det "fra luften". Derfor gøder man med kvælstofforbindelser (salte) som kan optages af planternes rødder. Ærteplanter danner symbiose (samarbejde) med bakterier, der danner rodknolde, hvori de omdanner kvælstof til salte, som planten kan optage. Til gengæld forsyner ærteplanten bakterierne med næring. Så dyrkning af ærteplanter gøder jorden på naturlig vis. ( Blot et eksempel på naturens underfundigheder ).
b) Uoptagede salte kan trænge ned i grundvandet og ødelægge dettes kvalitet.
Så Folkevogne må ikke danne NOx'er, men det må ærteplanter gerne.
Svar #3
29. september 2015 af 123434 (Slettet)
Jordpartikler er negativt ladede, hvilket gødningssalte som fosfat PO43- og nitrat NO3- også er. Hvis planterne ikke optager alt nitraten og fosfaten, vil gødningssaltene udvaskes. Jordpartiklerne, som er negative, frastøder nemlig de negative gødningssalte. Så hvis planterne ikke optager alt nitraten og fosfaten, vil de blive udvasket med regnen og ende i vandløb(jorden kan nemlig ikke holde på gødningsaltene, vil frastøde dem)
Svar #4
29. september 2015 af hesch (Slettet)
#3: Det kan være, men hvad er en "jordpartikel" for en størrelse, kemisk set ?
Skriv et svar til: HJÆLP!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.