Kemi

Bindingsorden

14. oktober 2015 af Searchmath (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har bestemt bindingsorden for CO til at være 3, men jeg forstår ikke helt hvad opgaven vil have mig til? 

Kan I se det? 

Vedhæftet fil: binorder.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2015 af Heptan

Ja, så kan det enten være svar B eller svar E. Find bindingsordenen i en carbonyl og et carboxylat for at finde ud af om det er B eller E.

Svar #2
14. oktober 2015 af Searchmath (Slettet)

Hvad er forskellen på carboxylat og carbonmonoxid?:)

Svar #3
14. oktober 2015 af Searchmath (Slettet)

Jeg har desuden afstemt følgende redoxligning og får

8H2O + 2MnO4- + 7S2- -->  2MnS + 7S +  16 OH-

Jeg har 7 gram sulfid-ioner, og skal finde ud af hvor meget frit svovl jeg får hvis reaktionen sker fuldstændig. Umiddelbart ville jeg sige 7 gram, da koefficienterne er i forholdet 1:1, men er ikke helt sikker :/

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. oktober 2015 af Heptan

#3 Der dannes 5 S, ikke 7 S

Svar #5
15. oktober 2015 af Searchmath (Slettet)

Hvordan kan du regne dig frem til det?

Brugbart svar (0)

Svar #6
15. oktober 2015 af Heptan

Reaktionen kan afstemmes med de almindelige regler for afstemning af redoxreaktioner, men man kan også bare tælle S-atomer. Der er 7 på venstre side, så der skal også være 7 på højre side. Der er allerede 2 stk S i 2 MnS, dvs. der er 5 tilovers.

Svar #7
15. oktober 2015 af Searchmath (Slettet)

Kunne man ikke gøre det vha udregninger? Og hvordan i så fald?

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. oktober 2015 af Heptan

Vil du løse en redoxligning med udregninger? Det kan man godt ... man kan stille et ligningssystem op, som kan løses med matrixregning.

Hvis du allerede har afstemt redoxligningen kan du benytte forholdet mellem relevante specier til at beregne massen.

Skriv et svar til: Bindingsorden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.