Kemi

Redox

14. oktober 2015 af lokpæø (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogle som kan dele følgende reaktionsskema op i to delreaktioner?

En heldsvis oxidation og reduktion?

2Ca + O2 --> 2CaO

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2015 af mathon

2\, \overset{0}{Ca}\; \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! +2}{2\, Ca^{2+}}\; +\; 4\, e^-

\overset{0}{O_2}\;+\; 4\, e^- \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! -2}{2\, O^{2-}}

Svar #2
14. oktober 2015 af lokpæø (Slettet)

Mange tak! Hvodan vidste du, at ladningen var var 2+ ved 2Ca altså 2Ca^{\color{Red} 2^+}?

Brugbart svar (1)

Svar #3
14. oktober 2015 af Gekkoo (Slettet)

Kig i dit periodiske system :) Calcium står i 2. Hovedgruppe, og vil altså have en ladning på +2 når den står alene som ion :) 

Svar #4

Mange tak Gekkoo. Kan jeg spørge for reaktanten så ikke får ladningen 2+, altså:

2\, \overset{0}{Ca^{\color{Red} 2^+}}\; \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! +2}{2\, Ca^{2+}}\; +\; 4\, e^-

Svar #5

Eller hvorfor kunne reaktionsskemaet ikke have set således ud:

2\,{Ca} +\; 4\, e^-\; \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \!}{2\, Ca^{2+}}\;

Brugbart svar (1)

Svar #6
14. oktober 2015 af Gekkoo (Slettet)

Reaktanten får ikke en ladning på venstre side, fordi den ikke er på ion-form men er som fast Calcium, jeg må være dig et svar skyldig på hvorfor det præcis er sådan, bare accepter at sådan er det (det er nok noget med at samtlige ca-ioner deles om de tilgængelige elektroner, men jeg er ærlig talt ikke klar over det) :) 

Hvorfor kunne reaktionen ikke se ud som på din anden formel? Fordi at ladningen skal passe på begge sider. På venstre er den i dit eksempel -4 og på højre +4 :)

Svar #7

Arh, nu er jeg med. Mange tak! :)

Brugbart svar (1)

Svar #8
15. oktober 2015 af mathon

_{20}^{ }\textrm{Ca}\; \left [ Ar \right ]\; 4s^{2}\; \; \rightarrow \; \; _{20}^{ }\textrm{Ca}^{2+}\; \left [ Ar \right ]

Svar #9
17. oktober 2015 af lokpæø (Slettet)

Kan jeg spørge, hvordan man kan se, at Ca afgiver elektroner her (oxidation).

2\, \overset{0}{Ca}\; \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! +2}{2\, Ca^{2+}}\; +\; 4\, e^-

Brugbart svar (0)

Svar #10
18. oktober 2015 af mathon

oxidation er afgivelse af elektroner

reduktion er optagelse af elektroner

Svar #11
18. oktober 2015 af lokpæø (Slettet)

Men hvordan kan se at Ca afgiver sine elektroner.

Brugbart svar (0)

Svar #12
18. oktober 2015 af mathon

Ca står i II. hovedgruppe, hvorfor #8 kan anvendes.

Desuden bør du vide, at metallerne er karakteriseret ved et kernefællesskab om "frie" elektroner.

Skriv et svar til: Redox

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.