Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Naturvidenskabelig prøve

15. oktober 2015 af Studentos

Hej. 

Jeg skal snart op i naturvidenskab, hvori biologi og fysik er kombineret. Derfor søger jeg et emne, der repræsenterer både fysik og biologi og med udgangspunkt i et af følgende forsøg (forstå mig ret, et forsøg hvori der ligger et fysik element og biologi element.):  

Forsøg udført i fysik:

• Elastikkanon

• Solenergi

• Nyttevirkning

• Blandingsvarme

• Livszonen

• Kemisk energi

• Vandkraft

• Vindkraft 

Forsøg udført i biologi: 

• Gærcellers aktivitet i forhold til temperatur

• Fedtfordøjelse i BTB med lipase og galde

• Kroppens mål (BMI, fedtprocent, hofte/talje-ratio, taljemål)

• Lungeøvelser (spirometri og peak flow)

• Muskelstyrke i hånden med hånddynamometer

• Tigerprojekt om Bergmanns regel og overflade/volumenforhold. Herunder kolbeforsøg med   varmeafgivelse

• Mikroskopering af vandpest


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. oktober 2015 af mormordk (Slettet)

jeg ville klart gå efter dit forsøg med solenergi, og ud fra de resultater komme ind på nyttevirkningen ved grønkorn (biologi). Ud fra disse skabes en diskussion automatisk omkring hele jordens livscyklus, og her ville jeg selv gå ind og se på miljø og hvordan mennesker benytter den energi som har skabt fundament for hele jordens liv. Alt afhængig af hvr omfattende præsentationen skal være kan du evt se på biosolceller https://en.wikipedia.org/wiki/Organic_solar_cell (men dette er for en høj karakter udlukkende og vælg kun dette hvis du har tid nok til at gå 100% ind i emnet, ellers så hold dig til det basale fra undervisningen)

Håber det hjalp lidt


Svar #2
16. oktober 2015 af Studentos

Hej. 

Hurtig hjælp og brugbart - mange tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. oktober 2015 af mormordk (Slettet)

Ingen årsag, skriv hvis du har brug for hjælp til noget af det :)


Svar #4
18. oktober 2015 af Studentos

Hvordan beregner man nyttevirkningen i form af grønkorn (fotosyntese)?


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2015 af mormordk (Slettet)

jeg tror ikke der er et en nem måde at udregne nyttevirkningen på, men mente det mere som en overgang fra fysik til biologi


Skriv et svar til: Naturvidenskabelig prøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.