Kemi

phenol og dimethylamin

18. oktober 2015 af SSunshine (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP

Hvorfor kan lugten af phenol og dimethylamin ikke fjernes ved rengøring med vand?

Jeg skal inddrage stoffernes molekylstruktur og kogepunkt.

Dimethylamin: 7 oC

Phenol: 181,7 oC


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2015 af Heptan

Det vil jeg egentlig også gerne vide, da de begge er opløselige i vand??

Phenol opløses ganske vist kun 8 g/100mL ved 20 ºC, og dimethylamin er en gas, så der er det nok bedre at lufte ud ... men at sige det ikke kan fjernes med vand, det burde komme an på en prøve (;

Hvis det er fordi det har været i kontakt med noget, kan det være at det har reageret med det og derfor sidder bedre fast, men det burde nok stå i opgaven ...


Svar #2
18. oktober 2015 af SSunshine (Slettet)

Der står i opgaven at vi skal give et forslag til hvorfor lugten ikke fjernes ved rengøring med vand ved at inddrage molekylstrukturen og kogepunktet. Jeg synes ikke at det giver mening, fordi jeg har læst at de begge er vandopløselige, så burde der jo ikke være et problem. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal inddrage molekylstruktur og kogepunkt til denne her opgave.

Der står ikke andet i opgaven..

Men phenol er en svag syre og når den reagerer med vand, så dannes der phenolat og H3O+. Ved ikke helt om det har noget med det at gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2015 af Heptan

At phenol er en syre (og aminen en base) gør dem mere opløselige i vand, fordi de bliver ioniske.

Jeg tror det er fordi dimethylamin er en gas og at phenol har en nogenlunde upolær struktur, men det er en lidt mærkelig opgave ... 


Svar #4
18. oktober 2015 af SSunshine (Slettet)

Netop. Derfor giver det ikke mening.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. oktober 2015 af Heptan

De er kun svage syrer/baser, så de dissocierer kun ca. 1 %


Svar #6
18. oktober 2015 af SSunshine (Slettet)

Hvad mener du med det?


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. oktober 2015 af Heptan

Ca. 1 % findes som phenolat, ca. 99 % på phenolform ... det er phenolat der er meget vandopløselig, men hvis der kun er 1 % af den, har det ikke så stor betydning


Skriv et svar til: phenol og dimethylamin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.