Kemi
Fældningsreaktion
Jeg har lavet et forsøg, hvor der tilsættes 1 M NaOH opløsning i en 0,1 M zinksulfat opløsning, hvor der blev dannet bundfald, jeg skal opskrive fældningsreaktionen, jeg er ikke helt sikker på, om jeg har gjort det rigtigt, men mit bud er:
2NaOH(aq) + ZnSO4 (aq) → Zn(OH)2 (s) +Na2SO4
Derefter blev der til to reagensglas overført 25 dråber af opslemmingen i hver. I det ene reagensglas tilsættes 0,1 M Saltpetersyre (HNO3) indtil bundfaldet opløses og i det andet reagensglas tilsættes NaOH til bundfaldet er opløst. Jeg skal opskrive reaktionsskemaet for disse to reaktioner, jeg har prøvet mig frem og fået:
Zn(OH)2 (s) + 2HNO3 → Zn(NO3)2 (aq) + H2O (l)
Zn(OH)2 (s) + 2NaOH →
Jeg har prøvet for den sidste, men jeg ved ikke, hvad produkterne bliver.
Svar #1
18. oktober 2015 af Heptan
Der dannes zinkat, [Zn(OH)4]2-.
Zn2+ er både en syre og en base, og derfor er den amfoter.
Svar #2
18. oktober 2015 af Linnese (Slettet)
Vil de sige, at det sidste reaktionsskema er:
Zn(OH)2 (s) + 2NaOH → [Zn(OH)4]2- + 2Na+
Er fældningsreaktionen samt reaktionsskemaet for bundfaldet med saltpetersyre rigtig afstemt?
Svar #4
Der er ikke tale om ligevægte her, er der? Vil det være mere korrekt, at fjerne tilskuerionerne?
Ellers rigtig mange tak for hjælpen!
Svar #5
Det er ikke ligevægte.
Begge dele er korrekt, men det ser pænere ud uden tilskuerioner.
Svar #6
Kan du også hjælpe mig med følgende: hvorfor er ændringen i pH forskellig ved tilsætning af syre til zinkhydroxid i forhold til vand. Og ligeledes hvorfor der ses forskellig pH-ændring ved tilsætning af base til zinkhydroxid i forhold til vand.
Er det fordi, at zinkhydroxid er en base, derfor vil en tilsætning af syre neutralisere den?
Svar #8
Hvordan kan det være, at zinkhydroxid både kan neutralisere en base og en syre?
Svar #9
Det er fordi zinkhydroxid er en amfolyt (både en syre og en base).
Svar #10
Undskyld, jeg spørger dumt, men hvordan vides det, at zinkhydroxid er en amfolyt? Er der fordi i dens reaktion med saltpetersyre afgives hydroner og i reaktionen med basen, optages hydroner?
Svar #11
Zinkhydroxid er en (Brøndsted) base når den reagerer med salpetersyre, fordi den optager hydroner.
Når zinkhydroxid reagerer med flere hydroxidioner, er den ganske vist ikke en klassisk Brøndsted syre, men den er jo på en måde alligevel en syre, fordi pH bliver mindre. Vi siger, at det er en Lewis syre, fordi den kan reagere med basen (hydroxid). Der bliver ikke overført hydroner i reaktionen, til gengæld bliver der optager hydroxidioner.
Zinkhydroxid er altså en Brøndsted base + en Lewis syre. På en måde både en syre og en base, og derfor en amfolyt.
Der findes flere typer syre/base definitioner, og den man ser mest i gymnasiet er Brøndsted syre/base teorien. Alle Brøndsted syrer/baser er Lewis syrer/baser, men ikke alle Lewis syrer/baser er Brøndsted syrer/baser.
Svar #13
20. oktober 2015 af Linnese (Slettet)
Kan det passe, at syre reaktionen er: Zn(OH)2 (s) + 2+(aq) → Zn(H2O)6 ? eller er den skrevet i #0 den rigtige?
Svar #14
20. oktober 2015 af Heptan
De er begge rigtige, altså hvis du skriver H+ og [Zn(OH2)6]2+ istedet for.
Svar #15
20. oktober 2015 af Linnese (Slettet)
Skriv et svar til: Fældningsreaktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.