Kemi
Ionkoncentrationer
Hej!
Jeg sidder med nogle lidt irriterende problemer vedrørende ionkoncentrationer. Jeg har set, at nogle har haft samme problem med den samme opgave som mig, men jeg synes ikke jeg får noget ud af at få resultatet overleveret. Problemet er:
"Hvad er [Ba^2+] og [Cl^-] i 0,15 Molær BaCl2?"
set i sammenhæng med formel og aktuel koncentration (som jeg i øvrigt heller ikke helt forstår). Jeg har set at nogle ganger Bariumindholdet med 1 og chloridindholet med 2?
Er der nogen der kan forklare mig hvilke udregningsmetoder i benytter, og hvorfor? (Meget gerne i detaljer)
Svar #1
18. oktober 2015 af Heptan
Man kan se det direkte af stofformlen BaCl2. 2-tallet angiver at der er 2 stk Cl pr. stof. Når man opløser BaCl2 i vand bliver det til 1 stk Ba2+ og 2 stk Cl-. Hvis man har en 0,15 M BaCl2 opløsning, er der i virkeligheden ikke noget BaCl2 i opløsningen, fordi det er blevet til Ba2+ og Cl- ioner. Alligevel siger vi at vi formelt set har en koncentration på 0,15 M, dvs. c(BaCl2) = 0,15 M (c er symbolet for formel koncentration).
I virkeligheden er [BaCl2] = 0 (de kantede parenteser betyder aktuel koncentration) ... vi kan tælle atomerne i stofformlen og se at der er 1 · 0,15 M Ba2+ og 2 · 0,15 M Cl- i opløsningen. Dvs. [Ba2+] = 0,15 M og [Cl-] = 0,30 M
Svar #2
18. oktober 2015 af Myspunk (Slettet)
Hold da op! Ja så kan jeg godt skære mine nuværende mellemregner 8 led ned. Det var da fantastisk! :D
Så stofmængdekoncentrationen af Ba2+ bliver blot 0,15 M og Cl- bliver blot 0,30 M fordi der er 1 Ba-ion og 2 Cl-ioner? Og så er det dét?
Skriv et svar til: Ionkoncentrationer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.