Matematik

Hvad betyder x?

22. oktober 2015 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Jeg sidder med et spørgsmål der lyder: hvad er den maksimale pulsfrekvens for en 35-årig. Der er tale om en lineær funktion og modellen hedder: y=-1x+220

For at finde svaret sætter man 35 ind på x'ets plads, men mit spørgsmål er så: hvordan ved jeg at det er alderen som hører til x, hvad står x for? Jeg ved godt, hvor x ligger på en graf osv., men hvis jeg skal til skriftlig eksamen og jeg skal svare på dette spørgsmål, hvorfor er det så at alderen skal sættes ind på x'ets plads??

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2015 af ElMalek (Slettet)

Der er tale om en matematisk model, hvor der er givet en sammenhængen mellem en persons maksimale pulsfrekvens samt personens alder. Du skal blot forklare, at y (funktionsværdien) er den maksimale pulsfrekvens, medens x (den uafhængige variabel) er personens alder. Dét er den eneste forklaring. 

Med andre ord skal du blot angive variablerne og ikke redegøre for, hvorfor den matematiske model er således.

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2015 af StoreNord

Når funktionen kaldes pulsfrekvens, så et pulsfrekvensen (billedmængden) på den lodrette y-akse.

Se også #4 her:  https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1634375#1634405

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2015 af PeterValberg

#0 Prøv at se video nr. 1 på denne [ VIDEO-LISTE ] fra FriViden.dk

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du kan skrive den samme ligning som:

pulsfrekvens = -1 * alder +220

Det svarer helt til

y = -1 * x + 220

Svar #5
23. oktober 2015 af MMLL13

Tak for jeres svar! Kan I forklare mig hvordan jeg ved at y=pulsfrekvens og x=alder og det ikke er omvendt? Hvordan kan jeg vide det?

Brugbart svar (1)

Svar #6
23. oktober 2015 af exatb

Fordi y er en virkning af x.

Det man ønsker beregnet kalder man y. De data man indsætter kalder man x.

Hvis du får en opgave af den slags, vil det altid stå i opgaven, hvad x og y står for.

Svar #7

Tak. Jeg har to opgaver med funktionsligningen y=-1x+220 hvor der står:

a) hvad er den maksimale pulsfrekvens for en 35-årig? Udregningen er: y=-1x35+220

b) hvilken alder svarer til en maksimal pulsfrekevens på 164 slag pr minut? Udregningen er: 164=-1x+220

Hvordan ved jeg at alderen er x og pulsfrekvensen er y, når man som du siger, ved y ønsker at beregne noget og de data man indsætter kalder man x. Jeg skal jo udregne noget begge i begge opgaver og får data i begge opgaver (hhv. alder og pulsfrekvens). Håber du forstår.. :-)

Brugbart svar (1)

Svar #8
23. oktober 2015 af exatb

Ja, jeg forstår. Det der står i #6 er udgangspunktet når man laver formler.

I spørgsmål b skal du vise at du kan isolere x af en ligning, så her kan man se det som en ligning med to ubekendte, hvor du får y værdien, og derefter skal isolere x.

Man kan også sige at man "regner baglæns", altså at man får resultatet, og skal finde det data som ligger til grund for resultatet. En slags algebraisk jeopardy.

At se hvad der er x og y handler om at forstå hvordan ligningen er opbygget. At forstå sammenhængen mellem x og y.

Svar #9

Mange tak for svar!! :-)

Skriv et svar til: Hvad betyder x?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.