Kemi

Oxidationstal

25. oktober 2015 af halalalaalalal (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogen der vil hjælpe mig med at angive oxidationstallene i denne reaktion?

Vedhæftet fil: ash.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2015 af ElMalek (Slettet)

Du kan starte med at se om du har en idé om, hvilke(t) stof(fer) der bliver reduceret/oxideret. :) Så slipper du for at skulle opskrive samtlige oxidationstal.

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. oktober 2015 af mathon

\overset{\mathbf{\color{Red} +6}}{Cr}_2{O_7}^{2-}\; _{\textit{(aq)}}\;+\; R\overset{\mathbf{\color{Blue} -1}}{C}H_2OH\; _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \!\mathbf {\color{Red} +3}}{Cr^{3+}}\; _{\textit{(aq)}}\; +\; R\overset{\mathbf{\color{Blue} +1}}{C}HO\; _{\textit{(aq)}}

Svar #3
25. oktober 2015 af halalalaalalal (Slettet)

Må jeg være så fræk og spørge, hvordan du kommer frem til -1 og +1? :D Jeg forstår det nemlig ikke helt sammenlignet med, hvad der står i min bog...

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. oktober 2015 af mathon

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! Cr_2{O_7}^{2-}\; _{\textit{(aq)}}\;+\; 3\, C_2H_5CH_2OH\; _{\textit{(aq)}}\; +\; 8\, H^+\; _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 2\, Cr^{3+}\; _{\textit{(aq)}}\; +\; 3\, C_2H_5CHO\; _{\textit{(aq)}}\; +\; 7\, H_2O\; _{\textit{(l)}}

Svar #5

Ja, jeg kan godt finde ud af resten af afstemningen, men jeg forstår ikke helt, hvordan du kommer frem til oxidationstallene :s

Svar #6

Nej, nu fandt jeg sgu ud af det! Tak!

Skriv et svar til: Oxidationstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.