Kemi

Fældningsreaktion

04. november 2015 af Lillyn - Niveau: A-niveau

Jeg har siddet med en opgave i et stykke tid, som jeg ikke kan komme nogle vegne med. Jeg har et bud på opgaven, men jeg er ikke sikker på, om det er rigtigt. Jeg skal opskrive et reaktionsskema for fældningsreaktionen mellem mangan(II)sulfat og natriumhydroxid. Mit bud er:
Mn2+(aq)+2OH-(aq)⇔Mn(OH)2(s)

er dette rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2015 af mathon

    Mn2+(aq)  +   2 OH- (aq)  \rightleftharpoons  Mn(OH)2 (s)         ligevægten "ligger langt mod" højre.

            \left [ Mn^{2+} \right ]\cdot \left [ OH^- \right ]^2= 2\cdot 10^{-13}\; M^3


Svar #2
04. november 2015 af Lillyn

Ved at lade opløsningen stå, oxideres mangan(II)hydroxid af luftens dioxygen, jeg har proøvet at opskrive reaktionsskemaet for denne proces, er dette rigtigt:
 Mn(OH)2 (s)   +   O2(g) ⇔MnO2(s) +2OH-(aq)


Svar #3
04. november 2015 af Lillyn

Er det helt forkert i #2?


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. november 2015 af mathon

                        2\, Mn(OH)_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; O_2\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 2\, MnO_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Svar #5
04. november 2015 af Lillyn

Mange tak for hjælpen! Vil du også hjælpe mig med denne opgave, jeg har siddet lidt fast i et stykke tid, men jeg har et bud på den:
tin(II)sulfid opløses af natriumdisulfid til thiostannat(IV) (SnS32–). Hvilken type reaktion er der tale om?

SnS (s) + S22-→SnS32- (aq)

Der er tale om en redoxreaktion. Er det rigtig afstemt?


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. november 2015 af mathon

#5

             Ja.


Svar #7
04. november 2015 af Lillyn

Mange tak for hjælpen!

Jeg har lige en sidste opgave, som jeg har prøvet at give svar på. Opgaven lydet: mangan(II) oxideres til brunsten med hydrogenperoxid i basisk væske. I basisk opløsning findes hydrogenperoxid på den deprotonerede form (HO2). I den vedhæftede fil, har jeg prøvet at afstemme det, er det rigtigt? Det er den sidste på min opgave liste.
 

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
04. november 2015 af mathon

#7 er rigtig.


Skriv et svar til: Fældningsreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.