Studievejledning

Definerer A, B, C niveau eller år?

10. november 2015 af Sidselerblank

Hej,

Jeg er lidt uenig med min veninde i forhold til STX.

Hun mener:
At efter grundforløbet i 1.g (efter jul), så bliver alle de fag, som du skal have på A eller B niveau - på A eller B niveau.

Jeg mener:
At i 1.g er dine fag på C-niveau, i 2.g er de på enten C eller B niveau og i 3.g er de på enten A, B eller C.

Hvad er rigtigt her?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2015 af Hejmeddigjeghedderkajx (Slettet)

Følger lidt med her, vi har samme diskussion i vores klasse.. selvom vi er 1.ger.
Jeg mener det samme som dig. :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. november 2015 af LilanKahn (Slettet)

Din veninde har ret


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. november 2015 af mimmi123 (Slettet)

Jep, din veninde har ret. Jeg havde engelsk på A niveau, efter grundforløbet havde jeg det stadig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. november 2015 af K92H (Slettet)

A, B og C niveau betyder egentlig bare, hvor mange år du har fagene. Altså A fag har du i alle 3 år, B fag i 2 år og C i 1 år (lige med undtagelse af idræt, som man har alle 3 år). Niveauet bliver jo også gradvist højere for hvert år, hvilket betyder, at selvom du har dansk på A niveau, er det nødvendigvis ikke et A niveau fag i 1.g. Giver det mening?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. november 2015 af MaibritG

Du kan også vende den om: Hvis vi følger din venindes logik, må det også betyde, at hvis man dropper ud af 1.G, så afslutter man dansk A, hvilket jo ikke er tilfældet. Udgangspunktet for svaret i #4 er egentlig fint nok, dvs., at A, B og C-fag opdeles i hvor mange år, man har haft faget.

Dog er der enkelte undtagelser, som eksempelvis Teknikfag A på HTX, hvor faget tages på A-niveau på et skoleår. Derfor defineres A, B og C-fag i min optik af antallet af timer, der er allokeret (tildelt) til faget. Det fremgår også af UVM: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/anerkendelse-og-dokumentation/find-vurderinger/eksamenshaandbogen/regler-og-raad/fagniveauer

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. november 2015 af LilanKahn (Slettet)

Du afslutter ikke et fag bare fordi man dropper ud. Et fag er først bestået når der givet en endlige karater for det. 

Du kan i principet tage alle fag på 1 år eller mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. november 2015 af OnceUponATime

Din veninde har ret.

Og dette fordi, at hvis du f.eks. har Matematik A, så kan du sagtens få pensum for A-niveau matematik på dit 1. eller 2. år.

Derfor har du det virkelig på A niveau. Men hvis I er igang med et forløb i matematik, hvor pensum er meget let og svarer til C-niveau, så har I det i øjeblikket på C-niveau. 


Skriv et svar til: Definerer A, B, C niveau eller år?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.