Fysik

KVL for kredsløb

15. november 2015 af Vinstrup (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan vil KVL se ud for vedhæftede kredsløb?

Vedhæftet fil: KVL.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2015 af hesch (Slettet)

Du skal tegne to masker ( cirkulationsstrømme ) med en valgt positiv retning.

Endvidere skal du navngive komponenterne ( der enlige "R" rækker ikke ).

Når du har gjort det ( jeg gider ikke ) skal jeg vise/forklare dig ligningerne.

Svar #2
15. november 2015 af Vinstrup (Slettet)

Beklager - spørgsmålet var taget ud af sammenhæng fra en anden opgave. Det må du undskylde.

Har lavet en nye tegning. Positiv retning definerer jeg som med uret - bliver for kompakt at tegne på kredsløbstegningen

Vedhæftet fil:kredsløb.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2015 af hesch (Slettet)

Med KVL har du så: Summen af spændingsændringerne, regnet med fortegn, langs en lukket cirkulationsvej = 0.

For I1 har man så med batterispænding E1 og kontakten K lukket

I1:  E1 - I1*( R3+R2+R1 ) + I2*( R1+R2 ) = 0
I2:  I1*( R1+R2 ) - I2*(R1+R2 ) - I2*( jωL ) = 0

Disse led indgår fordi nabomaskestrømmen passerer R1 og R2 i modsat retning, og derfor bidrager til et modsatrettet spændingsfald ( altså en spændingsstigning ).

Med disse ligninger kan du finde maskestrømmene I1, I2 i kredsløbet. Heraf findes de fysiske strømme intuitivt ( modstanden i spolen = 0 ):

IR3 = IL = IK = E1/R3
IR2 = IR1 = 0

Du påtrykker jo en jævnspænding, hvor L stationært kortslutter R1 og R2.  Frekvensen ω = 0, hvorfor
jωL = 0.

Det er jo en lidt søvndyssende løsning, men i den sammenhæng som opgaven indgår i, spørges sikkert om det dynamiske forløb af spændingen over spolen, når K lukkes.  Her vil man så lave en model af kredsløbet, hvor man beregner overføringsfunktionen  UL(s)/UK(s).  Denne funktion af s angiver at du beregner den Laplace transformerede af overføringsfunktionen, og når du lukker K påtrykker du en stepfunktion = E1/s. 

Du kan også lave et Thevenin ækvivalent af E1, R1, R2, R3, og ud fra dette beregne at Thevenin spændingen bliver Uth = E1*(R1+R2)/(R1+R2+R3) og Rth = (R1+R2) || R3. Du vil finde at UL starter et eller andet sted og vil aftage eksponentielt mod 0.

Nu ved jeg så ikke om vi skal grave os ned i sådanne Laplace transformationer, eller om du vil finde et andet eksempel hvor jævnspændinger/strømme ikke kombineres med spoler og kondensatorer?

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. november 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Ændring:

Du vil finde at UL(t) starter UL(t) = Uth og vil aftage eksponentielt mod 0 med tidskonstanten  τ = L/Rth.

Skriv et svar til: KVL for kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.