Matematik
Differential, fremgangsmåden?
Jeg har fået til opgave i min aflevering at forklare, hvordan man finder tangenthældningen i punktet (x0,f(x0)). Jeg forstår ideen med at man tegner en sekant, lader h gå mod nul, og hvordan man finder sekanthældningen. Men det er som jeg mangler et led i min forstålse der fra. Når man har fundet sekanthældningen, og lader h gå mod 0, så sekanten ligner tangenten, hvordan finder man da tangenthældnigen?
Vi har fået opgivet formen for sekanthældningen efter notationsprincippet, er det med den man finder den?
Håber I kan hjælpe. Vi er knap lige startet på emnet ;-)
Svar #1
15. november 2015 af SuneChr
Jeg ved ikke, hvad du mener med notatiosprincippet. Differentialkvotienten udledes efter den regel, som går under navnet tre-trins-reglen.
En ret linjes hældningskoefficient findes som bekendt som (y2 - y1)/(x2 - x1) og er det samme som koefficienten til x i forskriften for den rette linje f (x) = ax + b
Sekanten forbliver sekant, indtil grænseovergangen finder sted, hvor h → 0. Først da er sekanten blevet til tangent.
Skriv et svar til: Differential, fremgangsmåden?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.