Matematik
Afsnitsum
Hej
Hvordan kan man regne an og bn (se sætning 6.17) ud fra en given Fourierrække? Eksempelvis Fourierrækken i opgave 526.

Svar #1
20. november 2015 af Searchmath (Slettet)
.
Svar #2
Den her Fourierrække

Svar #3
20. november 2015 af peter lind
(i) Brug at sinusfunktionen er en ulige funktion samt at cosinusfunktionen og konstanter er lige funktioner
(ii) Formler for beregning af fourierkoefficienter må stå i din bog ellers kan du finde dem på https://da.wikipedia.org/wiki/Fourierr%C3%A6kke. Der findes også formler for direkte beregning af de komplekse koefficienter
(iii) brug formlen i #0
Svar #4
Skal jeg bruge formlerne for bn og an?( vedhæftet fil)
Svar #5
Du skal bruge de direkte beregnede værdier af an og bn. Dem har du enten fra opgave (ii) eller du kan let finde dem af cn
Svar #6
Kan du ikke være sød at skrive præcis hvad det er jeg skal, for kan ikke bruge hints til noget, da jeg aldrig har skulle bestemme en værdi for N.
Svar #7
Så simpelt er det ikke; men rent faktisk kan du direkte aflæse an og bn af rækken for eksempel a0/2 = 1. Hvis du regner med N > 1 er det kun an der spiller en rolle. Her er an> 0 så du kan udelade det numerisk tegnet. Du skal så beregne ∑n=N∞an Resultatet vil være afhængig af N som du derefter skal bestemme så resultatet bliver mindre end de 0,01. NB rækken er en simpel kvotientrække
Svar #8
hvordan kan a0*1/2 =1 ? a0 er jo 1/2^0 dvs. Cn= (1/2)*(1/2^0)=1/2
Skriv et svar til: Afsnitsum
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.