Matematik
Statistik - bevis for varians ved binomialfordeling?
Sidder med en fremlæggelse i statistik på C-niveau om binomialfordeling, men kan ikke forklare hvordan udtrykket for variansen er fremkommet:
Var(X) = kvadr(n*p*(1-p))
n*p er forventningsværdien
Skal bruge det til at forklare spredningen.
Håber nogen kan klarlægge det
Svar #1
22. november 2015 af peter lind
Det må da stå i din bog. Læs den og hvis der er noget i den du ikke kan forstå der , så spørg om det.
Svar #2
22. november 2015 af B96 (Slettet)
Vi har brugt en anden formel for beregningen, som jeg forstår, men denne og sammenhængen mellem dem står der intet om.
Svar #3
22. november 2015 af SådanDa
Variansen af en binomialfordelt stokastisk variabel er ikke
men derimod
, og derfor er spredningen jo netop
. Er dit spørgsmål hvordan man kan bevise at dette er tilfældet, eller hvad er du i tvivl om? :)
Svar #4
Svar #5
22. november 2015 af SådanDa
Nu ved jeg ikke præcis hvad du ved om varians generelt. Men altså en binomial stokastisk variabel betegner jo antallet af succeser i n forsøg (hvert forsøg med successandsynlighed p). Hvis du kigger på hvert forsøg for sig, kald altså det i'te forsøg Xi for i=1,...,n. Middelværdien af Xi er E[Xi]=1·p+0·(1-p)=p. Det følger så at E[X]=E[X1+X2+...+Xn]=E[X1]+E[X2]+...+E[Xn]=n·p, sådan forekommer middelværdien.
Variansen er så givet som Var(X)=E[X2]-E[X]2, kig igen på forsøgene hvert for sig dvs.
Var(Xi)=E[Xi2]-E[Xi]2=12·p+02·(1-p)-p2=p-p2=p·(1-p). Det følger derfor at:
Var(X)=Var(X1+...+Xn)=Var(X1)+...+Var(Xn)=n·p·(1-p).
Jeg ved ikke om det er forståeligt?
Svar #6
Men tak for svar, det belyste helt sikkert sagen :)
Skriv et svar til: Statistik - bevis for varians ved binomialfordeling?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.