Matematik
Integralregning
Hej Studieportalen:-)
Jeg har denne opgave, som jeg ikke rigtig kan finde ud af. Problemet er, at jeg ikke må bruge hjælpemidler, og det erindrer jeg ikke, at jeg har lært noget om. Er der nogen af jer der er søde, at hjælpe mig i gang.
Jeg har vedhæftet en fil med opgaven:-)
Mvh
Svar #1
02. december 2015 af PeterValberg
Se lige denne video-liste [ LINK ], så er jeg ret sikker på,
at du vil kunne besvare din opgave selv :-)
Svar #2
02. december 2015 af gegge (Slettet)
Tak for dit hurdige svar og videoen, det jeg ikke kan finde ud af, er hvad jeg skal bruge de tal der står i tabellen til?:-)
Mvh
Svar #3
02. december 2015 af SådanDa
Tallene i tabellen gør at du ikke behøver at regne nogle integraler eller noget, hvordan ville du finde arealet af M med hjælpemidler?
Svar #5
Jeg ville beregne den i wordmat, med at trykke alt-B, men jeg kender ikke formlen jeg skal sætte tallene ind i, og jeg får jo ikke nogle ligninger?
Svar #6
Måske især video 10 på listen i #1 ville være god, men altså arealet mellem dine to funktioner fides som:
da funktionerne skærer hinanden i 0 og 2, kan du så se hvad næste trin er? :)
Svar #7
ikke lige ummidelbart, for jeg har jo ikke ligningerne for f(x) og g(x) som hun har i video 10:-)
Svar #9
Der står ikke at det er parabler, men det ligner pænt meget:-)
Svar #10
Nej, men du har resultaterne, ligesom i videoen kan vi omskrive til:
du ved at når man regner sådanne bestemte integraler trækker man stamfunktionens værdi i det ene endepunkt fra værdien i det andet, altså:

Og disse værdier kender du, så kan du bare sætte ind :)
Svar #11
undskyld jeg er besværlig, men jeg synes virkelig det er svært. Jeg kan ikke se hvad jeg skal sætte ind..:-/
Svar #12
Du ved at når du integrerer bregner du funktionens stamfunktion her kaldt hhv. F(x) og G(x). Da F(x) er en stamfunktion til f(x) vil det bestemt integral fra 0 til 2 af f(x) give F(2)-F(0), ved at følge den tanke udledes alt det som står i #10. Nu ser du at du i din tabel har værdierne for stamfunktionerne i 0 og 2, disse værdier skal du sætte ind i resultatet i #10 :)
Skriv et svar til: Integralregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.