Matematik

Data i procent

04. december 2015 af ntrbd (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal sammenligne tallene i tabellen. Jeg har skrevet dem ind i TI-Nspire for at finde forskellen ved (a-b/b).

Nogle steder, ser det mærkeligt ud, hvis jeg ganger med 100, nogle steder er resultatet umiddelbart forkert, når jeg ikke ganger.

Skal jeg i stedet sige (a-b)? Her er jeg stadig i tvivl om, om jeg skal gange eller dividere med 100, for enten er tallene troværdige, for høje eller for lave.

Pft. tak

Vedhæftet fil: dok2.png

Svar #1
04. december 2015 af ntrbd (Slettet)

Her hedder formlen (a-b/b)

hvor 1. kolonne angiver "ikke nævnt" og den efterfølgende svarmuligheden "vigtigt"

Vedhæftet fil:dok1.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2015 af Eksperimentalfysikeren

Den formel, du har opgivet, kan ikke passe: (a-b/b) = a-b/b = a-1

Der skal sikkert stå (a-b)/b.

Svar #3

#2 > Tak for svaret. Du har ret i, at jeg glemte parentserne, men programmet har opsat formlen korrekt, så at a-b står i tælleren og b i nævneren :)

Har du nogle andre forslag?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Hvad er a og b?

Brugbart svar (1)

Svar #5

Så vidt jeg kan se har du brug for Vigtigt/Ialt*100.

Svar #6

#4 a og b angiver hver især vigtigheden af udsagnet for fx henholdsvis danmark og grækenland. Jeg kan godt forstå, hvis min brug af bogstaverne forvirrer dig.

#5 det har jeg nu gjort oppe i mine observerede data. Det undrer mig, at summen i så fald overstiger 100. Forskellen er stadig markant anderledes fra ét resultat til et andet.

Jeg husker, en formel der hed noget lignende ((a-b)/b)^2. Jeg har genlæst om Chi^2 fra et matematikforløb, men vi blev eksplicit fortalt, at vi ikke selv skulle regne på andet end forskel, og jeg har desuden ikke de forventede værdier (da det ikke er dét, jeg skal beregne på). Derfo tænker jeg endnu, at jeg skal bruge ovenstående formel. Desværre med forkerte resultater til følge

Mh Emma

Brugbart svar (1)

Svar #7
04. december 2015 af SådanDa

Hej Emma, hvis du bruger formlen fra #5 vil du se at (ikke nævnt)/Ialt*100+Vigtigt/ialt*100=100 i hver række, summen overstiger altså ikke 100. På denne måde finder du hvor stor en procentdel af de adspurgte i et land finder det vigtigt, disse andele kan du så sammenligne. Din metode med at sige (a-b)/b, hvor a og b er vigtigheden i to forskellige lande, er en anelse uhensigtsmæssig, da antallet af adspurgte ikke er ens i de forskellige lande. Hvis du gerne vil sammenligne to specifikke lande bør du derfor først normere tallene, f.eks. hvis du vil sammenligne Danmark og Bulgarien siger du ((vigtigtDK/IaltDK)-(vigtigtBU/IaltBU))/(vigtigtBU/IaltBU) på denne måde finder du hvor mange flere som har svaret vigtigt i et land i forhold til et andet! :)

Svar #8

Mange tak for dit uddybende svar!
Jeg har nu indtastet

resultat1 = antal i svarmulighed x (land1) / ialt(land1) 

resultat2 = antal i svarmulighed x (land2) / ialt(land2) ,

som det fremgår af kolonnen b på billedet.

Kigger man stadig på kolonnen for b, ser man at jeg har forsøgt at bruge formlen igen (indlægget forneden) - men resultaterne virker meget misvisende ift. de observerede data.

Har jeg misforstået dine anvisninger? Endnu en gang tak for din indsats

Vedhæftet fil:dok3.png

Svar #9

Obs, jeg har endnu kun gjort det for kolonne b, men summen er skrevet ind uafhængigt af resten af tabellen :)

Vedhæftet fil:dok5.png

Brugbart svar (0)

Svar #10
04. december 2015 af SådanDa

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår præcis hvad du gerne vil frem til? Vil du lave en χ2-test eller hvordan?

Formlen i du har brugt til at få tallene i #9 siger noget om hvor mange flere/færre der har valgt svar mulighed x i land 1 end i land 2! Derfor skal resultaterne ikke ligne de observerede :)

Svar #11

Nope! Du har forstået det helt korrekt. Jeg synes bare, det er mærkeligt, at samtlige resultater bliver omkring 80 %. Når jeg læser de observerede tal, konkluderer jeg hurtigt, at der vil være en stor forskel på lande som fx Grækenland og Sverige.

Men hvis vi begge er enige i, at din metode er den korrekte, og jeg kan forsvare den, må jeg jo bruge tallene derfra. :)

Skriv et svar til: Data i procent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.