Matematik

Nyttefunktion/Udbyttefunktion

10. december 2015 af FrederikBMøller (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studienet!

Jeg sidder og skal gøre rede for nyttefunktion i spilteori. Jeg har nu prøvet at læse og google mig frem til det, men jeg kan simpelt hen ikke finde noget... Jeg har fundet meget lidt om udbyttefunktion, men er ikke sikker helt sikker på om det er det sammen...

Er der nogle der kan forklare mig hvad nyttefunktion er i spilteori, og hvordan jeg gør rede for det?

Tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2015 af peter lind

I de tilfælde der er tale om udbytte vil nyttefunktionen være det samme. I spil vil nyttefunktionen typisk være gevinst-tab hvad enten det så er er penge point eller andet.

Svar #2
11. december 2015 af FrederikBMøller (Slettet)

Vil du være så venlig at give et eksempel?

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. december 2015 af peter lind

I bogen 'Det selviske gen' er der mange eksempler på hvordan spilteori kan bruges på biologiske systemer. Det er mange år siden jeg har læst den bog, så det er begrænset hvor mange detaljer jeg kan huske. Jeg kan huske der var noget om dronninger i en bikube. De kunne bestemme hvor stor en del af æggene der skulle være hanlig eller hunlige. Det optimale kunne bestemmes ved hjælp af spilteori. Jeg kan absolut anbefale bogen.

Du kan formentlig låne den på blioteket. Se mere på https://en.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene

Skriv et svar til: Nyttefunktion/Udbyttefunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.