Matematik

gradient

13. december 2015 af gariban - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP,

Sidder her med en opgave, og den er ikke til at finde ud af. Jeg får opgivet en gradientvektor, men en vektor plejer at være i to koordinater, så jeg forstår ikke helt hvordan og hvorledes? Kan I hjælpe mig med at tacke opgaven :)

Opgaven er vedhæftet.

Vedhæftet fil: help.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Gradienten for en funktion f(x,y) er  (∂f/∂x, ∂f/∂y)   så du skal finde de partielle afledede af f(x.y)

Svar #3
13. december 2015 af gariban

Hej #1

Ja, det er denne opgave jeg har brug for hjælp til :-)

Svar #4

#2.

Men gradienten får jeg opgivet. Det er lidt gradienten der forvirrer mig. Jeg troede gradienten var en vektor, så den havde to koordinater. Men jeg får gradienten opgivet her. Og her er det en funktion af to variable.

Jeg kan jo ikke prikke gradienten med v, da v er en vektor?

Svar #5

Jeg tror at jeg har forstået det. :)

Brugbart svar (0)

Svar #6

Nej du har ikke fået gradienten opgivet. Du har en funktion f(x,y) defineret på et begrænset interval. Find gradienten af denne funktion. Gang den fremkomne gradient med nævneren i den sidste ligning i opgaven. Det giver vektoren v

Svar #7

Det er fordi gradienten er en vektor, og denne vektor er givet ved at man ganger den på v.

v gange et skalar er jo stadig en vektor. Jeg skal bare finde ud af hvad denne vektor er, så udtrykket er sand.

Svar #8

#6. Ja, det var også det jeg tænkte.

Tak for hjælpen. Opdagede det lidt sent :))

Svar #9

Men hvorfor er f(x,y) begrænset i et interval? Det giver ikke mening. Jeg troede jeg skulle bruge begrænsingen til noget, men det skulle man ikke :O

Brugbart svar (1)

Svar #10

nævneren må jo ikke blive 0

Skriv et svar til: gradient

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.