Matematik

Analytisk løsningsmetode vs. Numerisk

13. december 2015 af Jonas657 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle! Jeg er i gang med min SRP-opgave som skal afleveres her om et par dage. Jeg er nået til det sidste punkt, hvor jeg skal vurdere og konkludere noget.

"Vurder hvorledes løsninger fundet ved en numerisk udregning differerer fra løsninger fundet ved hjælp af en analytisk metode".

Er der nogen der måske er stødt på nogle kilder i forhold til det? Hvordan kan man forklare forskellen på en udregning i forhold til numerisk og analytisk løsning?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af peter lind

Næsten alle numeriske metoder leverer fejl. Det gælder hvad enten det er metoder til at finde nulpunkter for en funktion, numerisk løsning af en differentialligning, Taylorrækker eller numerisk integration. Der gælder normalt at der findes analytiske metoder til at finde en øvre grænse for fejlen. Det er formodentlig den, der spørges om.

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2015 af StoreNord

Numerisk udregning fx arealberegning ved integration eller udregning med lommeregner eller PC kan afhænge af regnemaskinens præcision

(Matematisk) funktionsanalyse kan give nogle præcise resultater; måske indeholdende kvadratrødder og trigonometriske tal).

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2015 af hesch (Slettet)

Det kommer da fuldstændigt an på hvad der skal beregnes, og hvad resultatet skal anvendes til.

I et analytisk resultat kan indgå værdien π, men skal resultatet bruges til noget praktisk som fx:  Hvad vejer en cirkulær sølvplade med tykkelsen 1mm og radius 10mm? så dukker dette forbandede π, som lommeregneren kun kender med omkring 10 betydende cifre, op i resultatet.

Er der nogen, der kan beregne π med fx 19 betydende cifre, for nu at finde den mere nøjagtige vægt af sølvet med disse mål ved 20Cº?

Hvordan beregner man π med 19 betydende cifre analytisk?

En PC gør det numerisk på under 70μs.   ( har prøvet en gang jeg kedede mig ).

Endvidere:  En tømrer kan alligevel ikke save den bjælke af med større nøjagtighed end  ±0,5 mm.

Så pointen er:  Hvad skal beregnes, og hvad skal resultatet anvendes til?

Svar #4
14. december 2015 af Jonas657 (Slettet)

Hey igen! Tusind tak for svarene

#3 Når du skriver 70μs. Har du måske ikke en kilde på det og hvad er enheden for de 70?

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2015 af hesch (Slettet)

Enheden er - som skrevet  [μs].  70 [ μs ] = 0,00007 sek.

Kilde?  Jeg har selv lavet et program der kan foretage beregningen, og har målt tiden ved at eksekvere beregningen i en løkke, der kører 300000 gange.  Så kan man bruge køkkenuret til måling.

Processor:  Pentium Dual core, 2,6 GHz

Det er altså 182000 clock-cycles, der skal anvendes.  Det er nok ( hvis man ikke anvender Excel ).

Skriv et svar til: Analytisk løsningsmetode vs. Numerisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.