Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Blodtryk styres af tre forhold ?

14. december 2015 af Andi1234 (Slettet)

Hej

Har fundet ud af at blodtrykket styret af tre forhold , men forstår ikke hvorfor? Håber nogle kan hjælpe mig!

minutvolumen: slagvolumen*puls, og den skal så give os svaret på hvor meget ilt hjertet pumper ud pr. hjerteslag ????? - er ikke sikker..

den perifere modstand: her er jeg ret blank. jeg forstår ikke hvad den har at gøre med blodtryk, og hvordan den styrer blodtryk? Jeg ved, at der rundt om arteriolerne sidder spiralsnoede muskler, der kan enten stramme eller løsne sig om arteriolen, og at det så kaldes for den perifere modstand, men hvad sker der hvis musklerne strammer, og hvad sker der hvis de løsner? hvad har det overhovedet at gøre med blodtryk?

Blodvolumen (den samlede mængde blod der er i kroppen): blodvolumen er på 5 liter gennemsnitligt. Blodvolumen er rimelig fast og styres af nyrerne. Hvad har dette at gøre med blodtryk, hvis det alligevel er ens for alle ? 

Tusind tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2015 af stranddart (Slettet)

Når man arbejder med fysiologi er det en god idé ALTID at forholde sig til, og tænke i enheder.

slagvolumen (ml slag-1)*puls (slag min-1) = minutvolumen, som altså har enheden ml min-1. Hvis minutvolumen stiger, altså hvis hjertet pumper flere ml blod ud pr min, så vil blodtrykket stige, særligt på den arterielle side.

Den perifere modstand kontrolleres af blodårernes sammentrækning og afslapning (vasokonstriktion og -dilation). Under forhøjet blodtryk vil pulsen ofte falde eller årerne vil udvide sig for at mindske trykket. Ved for lavt blodtryk eller blodtab vil pulsen derimod stige, og årerne vil kontrahere for at øge blodtrykket.

Blodvolumen er forholsvis intuitiv; det kardiovaskulære system er et lukket system med et givent rumfang (dog kan det mindskes og øges lidt), men blodvolumen ændres væsentlig, vil dette påvirke blodtrykket. Blodmangel fører til sænket blodtryk, hvor eks. nedsat nyrefunktion kan føre til en nedsat væskeudskillelse og derved en øget blodvolumen og blodtryk.


Skriv et svar til: Blodtryk styres af tre forhold ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.