Kemi

London og dipol - dipol bindinger

15. december 2015 af Elagozlu (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen :)

Jeg er ikke særlig god til London og dipol- dipol bindinger, og jeg har meget svært ved denne opgave. Håber nogle venlige mennesker vil hjælpe mig.

Jeg skal skrive om Cetirizines london og dipol dipol bindinger

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2015 af agent0018 (Slettet)

her er der er en forklaring på hvad en london binding, og en dipol - dipol binding er.

håber den kan hjælpe dig

Svar #2
15. december 2015 af Elagozlu (Slettet)

Taak :) Jeg har styr på hvad det er, men jeg har svært ved at se det, udfra stoffet Cetirizine, da det er lidt uoverskueligt...:(

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2015 af Toonwire

@Elagozlu
Jeg har svaret på din besked privat, men lægger også svaret ud her hvis andre skulle få glæde af det:

En god idé, når du har med større molekyler at gøre, er at se på de forskellige grupper af stoffer der findes i molekylet.

Tænk på det hele som en lang kæde af carbon, hvor der stikker nogle ting ud, som enten har en indvirkning på polariteten eller ej.

Ok, så det første jeg ville gøre var at pille alle de grupper ud, som jeg umiddelbart kan se.

---------------------------------------------------------------

Der er 2 benzenringe (phenyler) :

Benzen er ikke polært, idet det er et meget symmetrisk molekyle og derfor er der ikke nogle atomer der, effektivt samlet set, hiver elektronerne i én retning.

Den næste jeg får øje på er den her, Piperazin-gruppe (forbundet med radikaler i stedet for H-atomer):

Igen, den minder meget om benzenringene - symmetrisk og ganske upolær.

Nu bliver det så lidt sjovere. Først har vi en Ether (R-O-R'), hvor R' føres ud i en carboxylsyre-gruppe (COOH).
Carboxylgruppen er polær. Det er fordi de to oxygenatomer hiver langt mere i elektronerne end carbon og deres bindingsvinkel "udligner" ikke hinanden, som de gjorde i piperazin. Der er netop ikke symmetri i carboxylgruppen.

I forhold til hele molekylet trækker carboxylgruppen altså samlet set elektronerne mere mod den højre side (som vi ser på molekylet).

Det sidste vi mangler at kigge på er Chlor-atomet i den anden ende af molekylet.

Der vil være en polær kovalent binding mellem carbon of chlor, dvs. chlor trækker elektronerne mod venstre (som vi ser på molekylet).

Samlet set ville jeg dog påstå at molekylet er svagt polært, fordi vi har flere (3) oxygen-atomer der hiver i den ene ende molekylet og kun ét enkelt chlor-atom i den anden ende. Desuden trækker hvert oxygen mere i elektronerne end chlor gør, hvilket gør antagelsen endnu mere logisk - kig på elektronegativiteten hvis du er i tvivl.

Ok - dvs. set over hele molekylet har du en negativ pol mod oxygenerne og derved en positiv pol ved chloratomet.

Brug nu dette til at afgøre betydningen af hhv. London- og dipol-dipol bindingerne.

Hint... Der er en dipol (som vi lige har fundet ud af), hvor stærk er den? = elektronegativitet :)

Svar #4
15. december 2015 af Elagozlu (Slettet)

Tusind taaak!! :) Virkelig en stor hjælp :D

Skriv et svar til: London og dipol - dipol bindinger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.