Kemi
Navngivning af Carbonhydrider - "rangliste"?
Er på vej op til eksamen i Kemi B og har aldrig fået en klar måde på hvad der prioriteres højest når det kommer til dobbelt og trippeltbindinger, samt funktionelle grupper i en Carbonkæde.
Eksemplet jeg sidder med er en C16 kæde som jeg tegnede til en veninde som jeg hjælper omkrimg Isomeri, den har 3 dobbeltbindinger, 2 Cis og en Trans bindinger, men jeg kan ikke svare hende på hvad der ville ske hvis der for eksempel kom en Carboxylsyre på enden af kæden. Det eksempel i bogen er C18 kæde, hvor Carboxylsyren har fået højest prioritet, og derfor lavest pladsnummer, men jeg kan hverken finde i bogen eller på nettet hvad der har højest prioritet i navngivning af kæden.
Er jeg forkert i at sige at funktionelle grupper har højest prioritet, derefter trippeltbindinger og dernæst dobbeltbinding?
Svar #1
15. december 2015 af Toonwire
Vi kan prøve at stille en generel opbygning af navngivningen for et organisk molekyle:
x-sidegruppe1-y-sidegruppe2-længsteKæde-z-(an/en/yn)-p-funktionelgruppe
x,y,z,p angiver placeringen af
Man udelader oftest -z- for en alkan, da der er tale om udelukkende enkeltbindinger.
Eksempel:
![]()
Navngives
3-methylbut-2-en-1-ol
Du har ret i, at funktionelle grupper tager prioritet over dobbelt- og tripelbindinger. Det mest betydningsfulde sættes bagerst i navnet. Laveste "pladsnummer" angives også herefter.
Skriv et svar til: Navngivning af Carbonhydrider - "rangliste"?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.