Samfundsfag
spørgsmål om autokrati (srp) ASAP
Hej allesammen
Jeg har om Den Egyptisk Revolution, og jeg har et spørgsmål om autokrati:
Mohamed Morsi blev arresteret af general al-Sisi, fordi egypterne bad militæret/al-Sisi om det. Da al-Sisi arresterede Morsi, udnævnte han Adly Mansour som en midlertidig præsident indtil der vil være et nyt præsidentvalg. Er dette ikke autokrati?
På forhånd tak
Svar #1
16. december 2015 af LukasNis (Slettet)
Vel det er ikke demokrati, fordi han blev ikke direkte valg af befolkningen. Dog kan han godt have været den næste i rækken, hvilket ville give ham status som næste præsident i nødstilfælde.
Ville sige at hvis Obama "døde" uheldigt, ville hans næste præsident blive præsident indtil man kunne løse problemet.
autokrati er en styreform hvor én person har ubegrænset magt, hvilket jeg ville sige at han ikke har.
Svar #2
16. december 2015 af ping317 (Slettet)
LukasNis definition er desværre forkert. autokrati er ikke at én person har alt magten, men kan firkantet defineres som ikke værende et demokrati. hertil kommer, at der er mange forskellige demokrati definitioner, så grænsen er lidt flydende.
Det er helt korrekt at det nuværende styrre i egypten er et autokrati, nærmere bestemt underkatagorien militærdiktatur, da den nuværende regering både har stærke bånd, og en fortid som leder i militæret.
Idéer til vinkler:
- kig på winning coalition
- usa's bloktilskud til det egyptiske militær
hyg dig med opgaven, det er et spændende emne
Kilde: læser statskundskab.
Svar #3
16. december 2015 af StxPigen (Slettet)
Så i princippet, er det ikke autokratisk at udnævne en midlertig præsident, efter Morsi blev arresteret?
Svar #4
18. december 2015 af Studscientpol (Slettet)
autokrati, styreform, hvor magten er samlet hos én person (en autokrat). Kilde: Den store danske...
Skriv et svar til: spørgsmål om autokrati (srp) ASAP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.