Samfundsfag
Akut brug for hjælp!
Hej, kan stadig ikke finde ud af disse spørgsmåler
Jeg har trukket til eksamen og mangler at agrumentere et ordentlig svar, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
1. Hvad er finansloven, og hvilken betydning har den for de danske borger?
2. Hvilke indtægter og udgifter er de største på statens budget?
3. Hvad kendetegner den danske velfærdsmodel?
4. Forklar det danske skattesystem, hvem betaler mest i skat?
Mangler disse 4, og har brugt hele dagen, men vil gerne have få lidt hjælp, håber der er en/flere venlige mennesker, som gerne vil hjælpe(-:
Svar #1
16. december 2015 af lolitop (Slettet)
Er der slet ikke nogle, som vil hjælpe (-:???????????
Svar #2
17. december 2015 af Moderatoren
Skriv hvad du har fundet ud af selv. Det kræver at du laver informationssøgning. Wikipedia plejer at indeholde fine forklaringer.
Når du har skrevet hvad du selv har fundet ud af, så kan lektiehjælperne kigge på det for dig og hjælpe dig det sidste stykke i mål.
Svar #3
17. december 2015 af lolitop (Slettet)
1. Har jeg skrevet: Finansloven bestemmer, hvad staten skal bruge sine penge på i det kommende år, pengene bliver brugt til skoler, sygehuset, børnehaver.
Forstår ikke hvad de mener med de danske borger?
2. Er ikke 100% korrekt med denne, men er største indtægter 630 mia. Samt størst udgift 690 mia ,-?
3. Den danske velfærdsmodel, som betyder at alle har ret til at få hjælp, hvis de har behov for det. Det er også gratis at få en uddannelse, men den danske velfærdsmodel kendetegner ved at sikre vi alle har råd til mad, tøj transport osv. At vi får nogle gratis ydelser fra staten, hvis vi skal have SU, børnepenge, folkepension osv.
4. Jeg forstår den ikke helt desværre, er det ikke dem, som tjener mest, som skal betale mest?
Det var egentlig kun disse fire, jeg havde hjælp til:-)
Svar #4
1. Hvad betyder finansloven for borgerne/befolkningen i Danmark. Altså hvad betyder det for fx. dig, at det bliver brugt flere eller færre penge på fx. sygehusene
2. Hvis du har fundet de tal et sted, så er det sikkert rigtigt. Jeg ved det ikke.
4. Ja, enten er det dem der betaler mest eller så er det dem der betaler mest i forhold til % af ens løn.
Svar #5
Der står nemlig en masse om de danske borger og er usikker, om det mig selv der skal forklare det nemlig:-)?
Jeg aner ikke om det er momsen der er højest eller de 630 mia kr, er meget forvirret.
Ja, det stod der også på papirerne, håber det må være korrekt:-)
Svar #6
Jeg kender ikke opgaven eller de papirer du har, så det kan jeg ikke svare på.
Svar #7
Skriv et svar til: Akut brug for hjælp!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.