Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Metoder

12. januar 2016 af Needhelptak (Slettet)

Jeg skal i gang med at lave min SRO, men er kommet meget i tvivl mht. hvad man kan skrive i feltet "metoder for spansk", håber I kan hjælpe lidt.
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2016 af Stats

Det er sandsynligvis fordi du aldrig har været bevidst om at du anvender forskellige metoder...

Eksempelvis i Dansk faget, da har du sandsynligvis arbejdet med den biografiske metode, altså, at du eventuelt læser noget om en forfatter til at kunne forstå teksten bedre. Nogen gange, så lader forfatteren en del af deres psykiske Jeg komme med i novellen/romanen osv. Det kan foreksempel være, at personerne der er med i novellen er elementer af ham selv, eller af hans familie eller noget helt andet... På denne måde, så bidrager kendskab til forfatteren til forståelsen af novellen. Det fungere også omvendt, så man kan lærer noget om forfatteren ved at læse han/hendes værker.

De har eksempelvis også beskæftiget dig med den nykritiske metode, altså at man lægger vægten på den sproglige og æstetiske nydelse  man får ved værket. Dvs fortælleren, realplan kontro billedplan, det eksistentielle, personerne osv. Man går altså ikke op i hvad forfatteren selv vil mene, men man lader teksten tale for sig selv. Man har heller ikke behov for den store viden indenfor videnskab og historie. Dog så skal man have en bred viden indenfor litteratur og sprog.

Metode går altså derfor ud på, at fortælle om, hvordan du har brugt dine kilder og til hvilket formål.

Se eventuelt mere her

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.