Kemi

% ammoniak

16. januar 2016 af chrisp1 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej - jeg har en opgave med at finde ud af hvor mange % ammoniak der er i ammoniakvand, under disse forudsætninger givet: temperatur og densitet (begge måles). Kan nogen hjælpe med en formel?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2016 af mathon

masseprocent:
                              p=\frac{c\cdot M}{\rho }\cdot 100\%

Svar #2
17. januar 2016 af chrisp1 (Slettet)

Uha - det er 25 år siden jeg blev færdig som kun maskiningeniør, kan du hjælpe med et eksempel så jeg kan gennemskue formlen; vægfylde = 0,9600 temperatur = 15 grader Celcius

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2016 af mathon

Er NH3-molariteten c
er der opløst
                                                   c\cdot M      gram NH3 pr liter opløsning
1 L  opløsning har massen
                                                   \varrho               gram

masseprocent
                                                   p=\frac{c\cdot M}{\varrho }\cdot 100\%

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. januar 2016 af mathon

\begin{array} {|c|c|c|} \hline betegnelse&st\o rrelse&enhed\\ \hline molaritet&c&\frac{mol}{L}\\ \hline molmasse&M&\frac{g}{mol}\\ \hline densitet&\varrho &\frac{g}{L}\\ \hline masseprocent&p&-\\ \hline \end{array}

Svar #5
18. januar 2016 af chrisp1 (Slettet)

Hej, og tak for svaret. Temperaturen er ikke medtaget i denne formel, men for ammoniak/ammoniakvand er det jo en væsentlig faktor. Hvordan kan temperaturen blive en faktor, og hvilken rolle spiller den?

Brugbart svar (0)

Svar #6
18. januar 2016 af mathon

Du oplyser ikke trykket.

Ved 20°C og 1 atm
opløses der i 1 L vand 2,6 L NH3
hvoraf:
                    c=\frac{n}{V}=\frac{p}{R\cdot T}=\frac{1\; atm}{\left (0{,}082057\; \tfrac{atm\cdot L}{mol\cdot K} \right )\cdot \left ( (273{,}15+20) \; K\right )}=0{,}0416 \; M

masseprocent:
                              p=\frac{c\cdot M}{\rho }\cdot 100\%=\frac{\left ( 0{,0416\; \tfrac{mol}{L}} \right )\cdot \left ( 17{,}031\; \tfrac{g}{mol} \right )}{\rho }\cdot 100=\frac{70{,}849\; \tfrac{g}{L}}{\rho}           

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. januar 2016 af mathon

korrektion:
                       n=\frac{p\cdot V}{R\cdot T}=\frac{\left (1\; atm \right )\cdot \left ( 2{,}6\; L \right )}{\left (0{,}082057\; \tfrac{atm\cdot L}{mol\cdot K} \right )\cdot((273{,}15+20)K) }=0{,}108\; mol

c=\frac{0{,}108\; mol}{1\; L}=0{,}108\;\tfrac{mol}{L}

masseprocent:
                              p=\frac{c\cdot M}{\rho }\cdot 100\%=\frac{\left ( 0{,}108\; \tfrac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 17{,}031\; \tfrac{g}{mol} \right )}{\rho }\cdot 100=\frac{184{,}08\; \tfrac{g}{L}}{\rho}

Svar #8
20. januar 2016 af chrisp1 (Slettet)

Nå nu har jeg grublet lidt over dit svar, men jeg har stadig lidt som jeg ikke helt forstår: de 2,6 L hvordan fremkommer de? Jeg mener hvis det nu er ved 15, 10 eller en anden temperatur, hvad er værdierne så?

Hvis temperaturen er 15 grader C og densiteten er 0,9600 hvor mange % ammoniak er der så i ammoniakvandet?

Skriv et svar til: % ammoniak

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.