Matematik
Hjælp til at vælge formel til bestemmelse af nødvendig antal observationer i frekvensstudie.
Hej
Jeg håber nogen kan hjælpe mig med dette...
Jeg skal lave et tidsstudie, hvor jeg skal finde ud af hvad en specifik afdeling bruger deres til på. I den forbindelse skal jeg beregne hvor mange observationer, baseret på x sigma, jeg skal lave for at få et retvisende resultat. Da statistik ikke er min stærke side, håber jeg at der er nogen der kan hjælpe mig.
Studiet vil forgå ved at der fortages x antal observationer pr. dag, hvor det registreres hvad personerne laver på det pågældende tidspunkt. Dette gentages indtil der er opnået et brugbart resultat.
Mvh,
Svar #1
19. februar 2016 af SådanDa
Hvor stor afvigelse tillader du?
Jeg kan læse mig frem til at et frekvensstudie foregår som andelsestimation. Så antallet af nødvendige observationer kan findes som:
, hvor z er den øvre α/2-normalfordelingsfraktil, og d er den maksimal tilladte afvigelse fra estimatet. Da du gerne vil bruge standardafvigelser kan man skrive det som:
, hvor A er antallet af standardafvigelser du tillader.
Du skal nok vælge p=0.5, da dette giver anledning til "værste tilfælde", altså der hvor du skal bruge flest observationer, og da du jo ikke kender p, er det godt at være på den sikre side.
Hvis dette er helt uforståeligt må du hellere end gerne spørge ind til det :)
Svar #2
22. februar 2016 af Ambs
Mange tak for svaret, det er lige hvad jeg har brug for!
Med 2 standardafvigelser så vil N = (2^2*0,5(1-0,5))/4,5% = 22,2 opservationer? Det lyder af meget lidt, hvad er det jeg misforstår?
Mvh.
Svar #3
22. februar 2016 af Ambs
Havde lige glemt 2 potensen i nævneren, så resultatet bliver 493,8 observationer ved 2 sigma. Korrekt?
Svar #4
22. februar 2016 af SådanDa
Ja, det får jeg det også til. Eller måske 494 observationer, da observationer giver mest mening i heltal.
Svar #5
22. februar 2016 af Ambs
Mvh,
Svar #6
22. februar 2016 af SådanDa
Altså den første formel jeg skrev, har jeg fra Steven K. Thompsons "Sampling". Men det beskrives ikke i forbindelse med frekvensstudier.
Jeg søgte lige lidt på nettet, og jeg kan se at i denne rapport:
http://etd.dtu.dk/thesis/237923/Rapport.pdf
henviser de til "Metodestyring 2" af Nils Thyssen, det kunne måske være en mulighed?
Skriv et svar til: Hjælp til at vælge formel til bestemmelse af nødvendig antal observationer i frekvensstudie.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.