Studievalg og videregående studie
10. klasse eller gymnasium? HJÆLP
Hej. Jeg er en pige, som går i 9. klasse. Jeg skal snart vælge uddannelse, men jeg er i tvivl, om jeg skal vælge 10. eller gymnasie. Mit snit er på over 10, så jeg klarer mig godt fagligt. Det er mere det sociale, jeg er bange for. Mange siger, det er en god idé at tage en 10. klasse, da det gør en mere moden, og det er irriterende at være en af de yngste. Jeg fylder 16 i juni, så jeg vil være en af de yngste. Har I nogle gode råd, erfaringer eller andet, der kan hjælpe mig med at vælge? Tak på forhånd:-)
Svar #1
21. februar 2016 af PeterValberg
Hvis jeg var dig, så ville jeg vælge en 10'ende klasse før gymnasiet
(gerne en efterskole, hvis muligt)...
Jeg kom direkte i gymnasiet efter 9'ende klasse og "set i bakspejlet" så
var det ikke den bedste idé, jeg har fået....
Giv dig selv tid til en 10'ende klasse, - det vil du i længden blive glad for ...
Svar #2
21. februar 2016 af JulieW99
Jeg tog direkte afsted efter 9., og blev først 16 efter nogle måneder. Det var ikke super nice faktisk. Hvis du er i tvivl, så tag 10. Det er altid bedre end at træffe et forkert valg, og gymnasiet er ikke nemt socialt.
Vh Julie
Svar #3
21. februar 2016 af simo99 (Slettet)
Jeg har modsat #1 valgt at tage direkte på gymnasiet. Jeg er et halvt år inde i 1.g og er 16. Jeg havde et gennemsnit i fokeskolen på 10,9 og har på ingen måde fortrudt det! Det med alderen fylder mildt sagt ikke meget i gymnasiet. Den flyder meget ud, hvis man kan sige det sådan. Jeg har venner som er 2 og 3 år ældre end mig, og det betyder virkelig intet. Jeg kan forstå hvis det er fordi du føler dig mindre moden end dine venner på nuværende tidspunkt? Ellers vil jeg ikke mene det er noget problem. Efterskole er helt sikkert virkelig fedt, og få mennekser fortryder det! Jeg ser personligt bare ingen grund til at vente det år. Når du alligevel er så stærk fagligt, så er det bare med at komme videre og udfordre dig selv. Gymnasiet modner dig bestemt også meget! og det går stærkt!
- og det er nu ret fedt at være et år længere end sine venner;)
Svar #4
21. februar 2016 af JulieW99
Alderen fylder en del afhængigt af hvem du er. Gymnasiet er dog ikke noget man skal gamble med i min optik. Er man i tvivl, så hellere et år i 10. Bare fordi man er færdig et år før sine venner, betyder det ikke nødvendigvis at det er bedre.
Vh Julie
Svar #5
22. februar 2016 af MaibritG
Jeg gjorde så det modsatte:
Tog 10.klasse (da jeg havde en forventning om at skulle på HF), men det var godt nok et spildår, hvis man ikke har faglige udfordringer. Så er det fordi, at man vil bruge tiden på en efterskole for at få en eller anden mindeværdi oplevelse (hvis man har behov for den slags).
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #6
23. februar 2016 af ntrbd (Slettet)
Jeg havde planlagt et efterskoleophold efter 9. klasse for at styrke mine sociale og personlige kompetencer. Disse ramlede dog længere ned end før, et par måneder inden skolestarten, og derfor gik jeg på ét gymnasium 1.g og dernæst et andet nu, her i 2.g.
Jeg tog af sted, længe før min psyke var rustet til det, og nu har jeg planlagt at droppe ud for at blive HF'er gennem fjernstudie, hvis jeg ikke kan det på STX.
STX var også en oplagt mulighed for mig, og min faglighed var i top. Men mine sociale og psykiske problemer tog fart og har fuldstændigt underkendt min faglige styrke.
Derfor: brug for guds skyld et år på 10. klasse for at udruste dig socialt. Det vil komme dig til gode, så at du ikke pludselig vælter sammen midt i den vigtigste del af din fremtid.
Mvh Emma
Skriv et svar til: 10. klasse eller gymnasium? HJÆLP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.