Kemi

Redoxreaktion

23. februar 2016 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal afstemme følgende redoxreaktion i surt miljø:

H_{2}S+NO_{3}^-\rightarrow SO_{4}^2^-+NO

Jeg har tildelt følgende OT:

H_{2}S:

H: +I

S: -II

NO_{3}^-:

O: -II

N: +V

SO_{4}^2^-

S: +VI

NO

S: +II

Nitrogen går 3 ned, og svovl går 8 op. Altså bliver reaktionsforholdet:

H_{2}S+8NO_{3}^-\rightarrow SO_{4}^2^-+8NO

Summen af ydre ladninger på reaktantsiden er -8 og på produktsiden -2. Altså er differensen 6, og jeg tilføjer således 5 protoner på reaktantsiden:

6H^++H_{2}S+8NO_{3}^-\rightarrow SO_{4}^2^-+8NO

Jeg tilføjer nu 4 vandmolekyler på produktsiden, så at antallet af hydrogenatomer kan stemme overens:

6H^++H_{2}S+8NO_{3}^-\rightarrow SO_{4}^2^-+8NO+4H_{2}O

Jeg ser nu, at antallet af oxygen ikke stemmer. Hvad har jeg gjort forkert?

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. februar 2016 af Toonwire

\\\overset{{\color{Red} ~~~~~-II}}{{\color{DarkBlue} 3}~\text{H}_2\text{S}}+\overset{{\color{Red} +V}}{{\color{DarkGreen} 8}~\text{NO}_3^-}~\longrightarrow~\overset{{\color{Red} +VI}}{{\color{DarkGreen} 3}~\text{SO}_3^{2-}} + \overset{{\color{Red} +II}}{{\color{DarkBlue} 8}~\text{NO}} \\ {\color{DarkGreen} ~~~~~~|_{\underline{~~~~~~~~~~}}}{\color{DarkBlue} |}_{\color{DarkGreen} {\underline{~~~~~}_{~8\uparrow{\color{DarkBlue} \cdot 3}}~\underline{~~~~~}}}{\color{DarkGreen} |}{\color{DarkBlue} _{{~~~~~~~~~~~~}}|} \\ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~{\color{DarkBlue} |_{\underline{~~~~~}_{~3\downarrow{\color{DarkGreen} \cdot 8}}~\underline{~~~~~~~~~~~~~~~~~~}}|}

\frac{Q}{-8|{-}6}

Vi tilføjer 2 \text{H}^+ til venstresiden for at opveje ladningerne.

\frac{O}{24~|~20~}

Vi tilføjer 4\text{H}_2\text{O} til højresiden for at opveje oxygen.

\frac{H}{8~|~8~}

Hydrogen stemmer og vi er færdige

----------------------------------------------------------------

\\2\text{H}^++\overset{{\color{Red} ~~~~~-II}}{{\color{DarkBlue} 3}~\text{H}_2\text{S}}+\overset{{\color{Red} +V}}{{\color{DarkGreen} 8}~\text{NO}_3^-}~\longrightarrow~\overset{{\color{Red} +VI}}{{\color{DarkGreen} 3}~\text{SO}_3^{2-}} + \overset{{\color{Red} +II}}{{\color{DarkBlue} 8}~\text{NO}} + 4\text{H}_2\text{O} \\ {\color{DarkGreen} ~~~~~~~~~~~~~~~|_{\underline{~~~~~~~~~~}}}{\color{DarkBlue} |}_{\color{DarkGreen} {\underline{~~~~~}_{~8\uparrow{\color{DarkBlue} \cdot 3}}~\underline{~~~~~}}}{\color{DarkGreen} |}{\color{DarkBlue} _{{~~~~~~~~~~~~}}|} \\ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~{\color{DarkBlue} |_{\underline{~~~~~}_{~3\downarrow{\color{DarkGreen} \cdot 8}}~\underline{~~~~~~~~~~~~~~~~~~}}|}

Brugbart svar (1)

Svar #2
23. februar 2016 af mathon

H_{2}\overset{\mathbf{\color{Red} -2}}{S}+\overset{\mathbf{\color{Blue}+5}}{N}{O_{3}}^-\rightarrow \overset{\mathbf{\color{Red} +6}}{S}{O_{4}}^2^-+\overset{\mathbf{\color{Blue}+2}}{N}O

op   ned   antal
S     8                3
N             3        8

afstemning af op- og nedgange:

3\, H_{2}S+8\, N{O_{3}}^-\rightarrow 3\, S{O_{4}}^2^-+8\, NO

afstemning af ladning:

3\, H_{2}S+8\, N{O_{3}}^-\; +\; 2\, H^+\rightarrow 3\, S{O_{4}}^2^-+8\, NO

afstemning af hydrogen:

3\, H_{2}S+8\, N{O_{3}}^-\; +\; 2\, H^+\rightarrow 3\, S{O_{\mathbf{\color{Red} 4}}}^2^-+8\, NO\; +\; 4\, H_2O

oxygen stemmer.

Skriv et svar til: Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.