Generelt

Kvote 1 eller kvote 2 ? Fordele og ulemper?

27. februar 2016 af profff (Slettet)

Pænt Goddag.

Så vidt jeg forstår, er kvote 2 kun en ekstra mulighed for optagelse. Men det giver da på ingen måder mening, at der skulle eksistere en kvote 1? Man kunne argumentere for at den sikre person "bare" skulle søge kvote 1, MEN man er jo aldrig sikker på næste års adgangskvotienter og heller ikke sine afsluttende karakter - og netop derfor vil kvote 2 være den sikreste -ene og alene hvis det skulle være tilfældet at det udløser en ekstra mulighed for optagelse. Men hvorfor skulle der så eksistere en kvote 1???

Jeg er ret sikker på, at der sikkert er ulemper ved valg af kvote 2, men hvilke? Ret mig endelig ellers :)

De bedste hilsner


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2016 af JulieW99

Husk på at adgangskravet ændres fra år til år, afhængigt af de ansøgere der søger ind. Den kan både falde og stige - det ved man først når studiets pladser er fyldt ud.

Kvote 2 er derimod også en mulighed til dem, der har et langt lavere snit, men måske så kan komme ind på studiet fordi vedkommende har klaret sig godt i de adgangsgivende fag, og eventuel har erhvervserfaring.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. februar 2016 af LilanKahn (Slettet)

Der er som regl flere pladser til kvote 1 end kvote 2, da det er mere tidskrævende for en uddannelsesinstitution at arbejde med kvote 2 end kvote 1.


Skriv et svar til: Kvote 1 eller kvote 2 ? Fordele og ulemper?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.