Kemi
Endo- eller exoterm??
Hej. Når NaOH opløses i vand får vi Na^+ og OH^- Men er det en endoterm eller en exoterm reaktion? Lærerbogen siger exoterm men jeg forstår ikke hvorfor.
Svar #2
03. marts 2016 af Heptan
I natriumhydroxid iongitteret er der lagret kemisk energi i ionbindingerne. Denne energi bliver frigjort ved opløsning, da alle ionbindingerne brydes. Det kalder vi en exoterm reaktion, og hvis man opløser natriumhydroxid i vand bliver vandet varmt.
Se også #1.
Svar #3
03. marts 2016 af Sarahbryn (Slettet)
Tak skal i have begge.
Jeg har aldrig brugt den formel, du skriver 'Skaljeglavedinelektier' (svar #1). Hvad hedder den?
Svar #4
03. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier
Formlen er en termodynamisk formel til at udregne entalpitilvækster. Det samme gør sig gældende for entropi og Gibbs-energi. Man bruger den samme formel blot med andre bogstaver. Værdierne kan man finde i en databog, og alle er målt ved standardtilstande. Der findes et korrektionsudtryk for Gibbs-energien ved ikke standardtilstande, da Gibbs-energien her afhænger nogle forskellige ting alt efter tilstandsformerne af stofferne. Tilstandsformerne giver også forskellige værdier ved standardtilstande, men der skal ikke ske en korrektion. Jeg tror dette er kemi A stof, så jeg vil ikke gå dybere ned i det medmindre, du er interesseret i det.
Svar #5
03. marts 2016 af Heptan
#4 Enthalpi- og entropifunktionerne afhænger da også af tilstandsformerne?
Svar #6
03. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier
Det mener jeg også, at jeg har skrevet. Men du har ikke et korrektionsudtryk for entalpi og entropi ved forskellige tilstandsforme ved ikke standardtilstande.
Skriv et svar til: Endo- eller exoterm??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.