Kemi
Umættethed
God aften alle sammen! Jeg har brug for hjælp her til denne opgave omkring umættethed. Jeg har prøvet mig frem men ingen fremskridt... På forhånd? mange tak!!!
Denne opgave introducerer begrebet grad af umættethed.
• Hvor mange hydrogenatomer mangler der i, at C6H8O kan have lutter enkeltbindinger?
Det halve antal kaldes stoffets grad af umættethed. Én grad af umættethed kan enten være en ringslutning eller en dobbeltbinding, og to grader af umættethed kan enten være en tripelbinding, to dobbeltbindinger, en dobbeltbinding og en ringslutning eller to ringslutninger.
• Hvor mange grader af umættethed svarer resultatet i a) til?
• Tegn mulige strukturformler.
• Hvor mange grader af umættethed svarer en benzenring til?
• Find også grader af umættethed i disse tre stoffer:
• C4H10 C7H10O C5H7ClO
Svar #1
17. marts 2016 af andersenxD (Slettet)
Du kan beregne DBE for at finde hvor mangle dobbeltbindings ækvivalenter der er i stoffet, eller det der optales som umættethed.
DBE = C - H/2 +1 = 6-4+1 = 3 dobbeltbindings ækvivalenter har stoffet. Hvor mange hydrogen atomer skal så tilføjes?
Benzen ring har 3 dobbeltbindinger og 1 ringslutning: DBE = 4
Generelt bare brug ovenstående formel. Den kan udvides til DBE = C - H/2 - X/2 + N/2 +1, hvor X er halogener. Hvis du er i tvivl: tegn! Carbon danner "altid" 4 bindinger, hydrogen 1, halogener 1, oxygen 2
Skriv et svar til: Umættethed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.